|
Vyučující
|
-
Skalická Klára, Mgr. Ph.D.
-
Duffková Jana, PhDr.
-
Knobloch Alena, PhDr.
|
|
Obsah předmětu
|
1.Předmět pedagogické psychologie a její význam. Postavení pedagogické psychologie v systému psychologických věd. 2. Metody pedagogické psychologie. 3. Psychologie učení. 4. Učení ve školním kontextu. 5. Druhy učení. 6. Zákony učení. Motivační činitelé ve vyučování a vzdělávání. 7. Podmínky učení.Únava a její překonávání. 8. Psychohygienické aspekty pedagogického procesu. 9. Náročné životní situace a techniky vyrovnávání se s nimi. Stres, jeho příčiny, projevy a následky. Zvládání stresu. 10.Osobnost pedagoga. Pedagogická interakce a komunikace.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Prezentace práce studentů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Přednáška
- Kontaktní výuka
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 15 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - správně užívat psychologickou terminologii. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - aplikuje teoretické pojmy v praxi, |
| - vytvořit referát a vystupovat před skupinou. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - popsat základní metodologické postupy v oblasti diagnostiky osobnosti žáka, |
| - vysvětlit jednotlivé druhy učení, zákony a podmínky učení, |
| - objasnit zákonitosti motivace žáků, definovat příčiny neprospěchu, |
| - vysvětlit základní požadavky na osobnost pedagoga v souvislosti s výkonem jeho role a zhodnotit své předpoklady a možnosti pro výkon učitelské role |
| - rozlišit metody autodiagnostiky. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - aplikovat získané znalosti v pedagogické praxi, |
| - posoudit rozvoj výkonové motivace dětí a navrhnout postupy pro její rozvíjení, |
| - identifikovat příčiny neprospěchu a sestavit postup pro nápravu, |
| - využívat v praxi metody autodiagnostiky. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Samostudium, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Diskuse, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Samostatná práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární práce, |
|
Doporučená literatura
|
-
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
-
HOLEČEK, V., MIŇHOVÁ, J., PRUNNER, P. Psychologie pro právníky. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-50-3.
-
Prunner, Pavel. Vybrané kapitoly z pedagogické psychologie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2003. ISBN 80-7082-979-6.
|