Předmět: Pedagogická psychologie

« Zpět
Název předmětu Pedagogická psychologie
Kód předmětu KPS/PEPSZ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Beňová Jarmila, Mgr. Ph.D.
  • Kovářová Zdenka, PhDr.
  • Rousová Ilona, PhDr.
Obsah předmětu
1.Předmět pedagogické psychologie a její význam. Postavení pedagogické psychologie v systému psychologických věd. 2. Metody pedagogické psychologie. 3. Psychologie učení. 4. Učení ve školním kontextu. 5. Druhy učení. 6. Zákony učení. Motivační činitelé ve vyučování a vzdělávání. 7. Podmínky učení.Únava a její překonávání. 8. Psychohygienické aspekty pedagogického procesu. 9. Náročné životní situace a techniky vyrovnávání se s nimi. Stres, jeho příčiny, projevy a následky. Zvládání stresu. 10.Osobnost pedagoga. Pedagogická interakce a komunikace.

Studijní aktivity a metody výuky
Prezentace práce studentů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Přednáška
  • Kontaktní výuka - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- správně užívat psychologickou terminologii.
Odborné dovednosti
- aplikuje teoretické pojmy v praxi,
- vytvořit referát a vystupovat před skupinou.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- popsat základní metodologické postupy v oblasti diagnostiky osobnosti žáka,
- vysvětlit jednotlivé druhy učení, zákony a podmínky učení,
- objasnit zákonitosti motivace žáků, definovat příčiny neprospěchu,
- vysvětlit základní požadavky na osobnost pedagoga v souvislosti s výkonem jeho role a zhodnotit své předpoklady a možnosti pro výkon učitelské role
- rozlišit metody autodiagnostiky.
Odborné dovednosti
- aplikovat získané znalosti v pedagogické praxi,
- posoudit rozvoj výkonové motivace dětí a navrhnout postupy pro její rozvíjení,
- identifikovat příčiny neprospěchu a sestavit postup pro nápravu,
- využívat v praxi metody autodiagnostiky.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (badatelské metody),
Samostudium,
Odborné dovednosti
Diskuse,
Seminární výuka (diskusní metody),
Obecné způsobilosti
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Test,
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
  • HOLEČEK, V., MIŇHOVÁ, J., PRUNNER, P. Psychologie pro právníky. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-50-3.
  • Prunner, Pavel. Vybrané kapitoly z pedagogické psychologie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2003. ISBN 80-7082-979-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr