Vyučující
|
-
Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
-
Beňová Jarmila, Mgr. Ph.D.
-
Kovářová Zdenka, PhDr.
|
Obsah předmětu
|
1. Pedagogická psychologie a její úkoly, předmět a metody pedagogické psychologie, vývoj oboru, vztah k jiným vědám. 2. Učitelská profese - pohledy na učitelství příprava na učitelské povolání, charakteristiky učitelské profese, náročnost učitelské profese, učitel jako profesionál. 3. Osobnost učitele, učitelovo pojetí výuky, vyučovací styl. 4. Percepce žáka učitelem - učitelovy postoje a očekávání vůči žákům, kauzální atribuce. 5. Osobnost žáka a její struktura z pohledu školy - školní zdatnost, školní úspěšnost, školní neúspěch. 6. Teorie učení, zákonitosti a typy. 7. Individuální zvláštnosti učení - kognitivní styl, učební styl (učební strategie, učební přístupy), ovlivňování (neovlivňování) stylů učení. 8. Autoregulace učení - teoretické přístupy, metakognice a učení, vytváření metakognitivních dovedností ve vyučování. 9. Motivace v pedagogických situacích - vybrané teoretické přístupy, typy motivace, motivace žáků k učení, motivace a nuda, atribuční teorie a její aplikace ve školní praxi, ovlivňování učební motivace. 10. Hodnocení ve škole - podstata, funkce, formy hodnocení, sebehodnocení. 11. Komunikace ve škole. 12. Klima školní třídy - vymezení pojmu, základní dimenze klimatu, výzkumy klimatu školní třídy. Kultura školy, klima školy. 13. Sociokulturní pozadí žáka, teorie sociokulturního handicapu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Skupinová konzultace, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Přednáška, Seminář
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
základní orientace v psychologické terminologii z oblasti obecné, vývojové a sociální psychologie |
Výsledky učení |
---|
vysvětlit základní pojmy pedagogické psychologie znát předmět a metody pedagogické psychologie charakterizovat interakci a komunikaci učitel-žák analyzovat pojem učení, autoregulaci a motivaci v učení v návaznosti na teorie učení |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat znalosti z oblasti pedagogické psychologie do pedagogické praxe uvádět příklady efektivního učení rozvíjet metakognitivní dovednosti (komunikovat, motivovat, hodnotit...) v edukačním procesu |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
rozvíjet žádoucí kompetence k úspěšnému vykonávání učitelské profese hodnotit efektivitu edukačního procesu |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Test, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti |
---|
Skupinová prezentace, |
Ústní zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Fontana, David. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Vydání čtvrté. 2014. ISBN 978-80-262-0741-2.
-
HRABAL, V., MAN, F., PAVELKOVÁ, I. Psychologické otázky motivace ve škole. 1. vyd. Praha : SPN, 1984.
-
Humphrey, N. Social and emotional learning.
-
MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7.
-
Mareš, Jiří. Komunikace ve škole. Brno : Masarykova univerzita, Centrum pro další vzdělávání učitelů, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
-
Mareš, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
-
Szachtová, Alena. Vybrané kapitoly z pedagogické psychologie. 1. vyd. V Plzni : Západočeská univerzita, 2000. ISBN 80-7082-637-1.
-
Zormanová, Lucie. Obecná didaktika : pro studium a praxi. Vyd. 1. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
|