Předmět: Pedagogická psychologie

« Zpět
Název předmětu Pedagogická psychologie
Kód předmětu KPS/PGPSA
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
  • Beňová Jarmila, Mgr. Ph.D.
  • Kovářová Zdenka, PhDr.
Obsah předmětu
1. Pedagogická psychologie a její úkoly, předmět a metody pedagogické psychologie, vývoj oboru, vztah k jiným vědám. 2. Učitelská profese - pohledy na učitelství příprava na učitelské povolání, charakteristiky učitelské profese, náročnost učitelské profese, učitel jako profesionál. 3. Osobnost učitele, učitelovo pojetí výuky, vyučovací styl. 4. Percepce žáka učitelem - učitelovy postoje a očekávání vůči žákům, kauzální atribuce. 5. Osobnost žáka a její struktura z pohledu školy - školní zdatnost, školní úspěšnost, školní neúspěch. 6. Teorie učení, zákonitosti a typy. 7. Individuální zvláštnosti učení - kognitivní styl, učební styl (učební strategie, učební přístupy), ovlivňování (neovlivňování) stylů učení. 8. Autoregulace učení - teoretické přístupy, metakognice a učení, vytváření metakognitivních dovedností ve vyučování. 9. Motivace v pedagogických situacích - vybrané teoretické přístupy, typy motivace, motivace žáků k učení, motivace a nuda, atribuční teorie a její aplikace ve školní praxi, ovlivňování učební motivace. 10. Hodnocení ve škole - podstata, funkce, formy hodnocení, sebehodnocení. 11. Komunikace ve škole. 12. Klima školní třídy - vymezení pojmu, základní dimenze klimatu, výzkumy klimatu školní třídy. Kultura školy, klima školy. 13. Sociokulturní pozadí žáka, teorie sociokulturního handicapu.

Studijní aktivity a metody výuky
Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Skupinová konzultace, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Přednáška, Seminář
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
základní orientace v psychologické terminologii z oblasti obecné, vývojové a sociální psychologie
Výsledky učení
vysvětlit základní pojmy pedagogické psychologie znát předmět a metody pedagogické psychologie charakterizovat interakci a komunikaci učitel-žák analyzovat pojem učení, autoregulaci a motivaci v učení v návaznosti na teorie učení
Odborné dovednosti
aplikovat znalosti z oblasti pedagogické psychologie do pedagogické praxe uvádět příklady efektivního učení rozvíjet metakognitivní dovednosti (komunikovat, motivovat, hodnotit...) v edukačním procesu
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
rozvíjet žádoucí kompetence k úspěšnému vykonávání učitelské profese hodnotit efektivitu edukačního procesu
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Skupinová konzultace,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Individuální konzultace,
Přednáška s diskusí,
Diskuse,
Hodnotící metody
Test,
Individuální prezentace,
Skupinová prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Odborné dovednosti
Skupinová prezentace,
Ústní zkouška,
Doporučená literatura
  • Fontana, David. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Vydání čtvrté. 2014. ISBN 978-80-262-0741-2.
  • HRABAL, V., MAN, F., PAVELKOVÁ, I. Psychologické otázky motivace ve škole. 1. vyd. Praha : SPN, 1984.
  • Humphrey, N. Social and emotional learning.
  • MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7.
  • Mareš, Jiří. Komunikace ve škole. Brno : Masarykova univerzita, Centrum pro další vzdělávání učitelů, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
  • Mareš, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
  • Szachtová, Alena. Vybrané kapitoly z pedagogické psychologie. 1. vyd. V Plzni : Západočeská univerzita, 2000. ISBN 80-7082-637-1.
  • Zormanová, Lucie. Obecná didaktika : pro studium a praxi. Vyd. 1. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr