Vyučující
|
-
Cifrová Iveta, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Minczérová Chatcha, Mgr. et Mgr.
-
Malá Dagmar, doc. Mgr. Ph.D.
-
Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do pedagogicko-psychologického poradenství. 2. Základní vymezení oboru. 3. Poradenské teorie. 4. Fáze poradenského procesu a jeho metody. 5. Diagnostika školní zralosti, přístup k nezralým dětem. 6. Poradenské interakce. Specifika dětí s epilepsií ve školním prostředí. 7. Poradenský přístup k mentálně retardovaným a prospěchově zaostávajícím žákům. 8. Specifické poruchy učení, ADHD: diagnostika, poradenství. 9. Poradenský přístup k dětem s poruchami chování. 10. Problematika šikany na školách a její řešení. 11. Poradenský přístup k nadaným dětem. 12. Poradenský přístup k neurotickým dětem. 13. Poradenský přístup k dětem z neúplných a nefunkčních rodin.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 50 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znalost pojmového aparátu z obecné, vývojové a sociální psychologie a dobrá orientace v psychopatologii a psychodiagnostice |
Výsledky učení |
---|
studenti jsou schopni: dobře se orientovat v jednotlivých fázích a metodách poradenské činnosti, vhodně aplikovat diagnostické metody při práci s problémovými dětmi, ovládat specifické formy práce s neprospívajícími žáky, zvolit vhodný přístup k nadaným dětem, adekvátně aplikovat diagnostiku a poradenství v přístupu k dětem se specifickými poruchami učení |
Vyučovací metody |
---|
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Duplinský, Josef; Moussová, Zuzana. Diagnostika. Pedagogickopsychologické poradenství. II. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7290-101-X.
-
Gabura, Ján. Poradenský proces. Praha, 1995. ISBN 80-85850-10-9.
-
Hartl, Pavel. Základy komunitní práce. SLON Praha, 1995.
-
Matějček, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství : Celost. vysokošk. příručka pro stud. filoz. a pedag. fakult. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1991. ISBN 80-04-24526-9.
-
Matoušek, Oldřich; Miltová, Alena; Ryba, Jiří. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha : Sociologické nakladatelství, 2003. ISBN 80-86429-19-9.
-
Moussová, Zuzana; Valentová, Ludmila. Poradenské teorie a strategie. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7290-098-6.
-
Procházka, Roman. Teorie a praxe poradenské psychologie. Vyd. 1. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4451-3.
|