Předmět: Pedagogicko-psychologické poradenství

« Zpět
Název předmětu Pedagogicko-psychologické poradenství
Kód předmětu KPS/PGPSP
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cifrová Iveta, PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Minczérová Chatcha, Mgr. et Mgr.
  • Malá Dagmar, doc. Mgr. Ph.D.
  • Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do pedagogicko-psychologického poradenství. 2. Základní vymezení oboru. 3. Poradenské teorie. 4. Fáze poradenského procesu a jeho metody. 5. Diagnostika školní zralosti, přístup k nezralým dětem. 6. Poradenské interakce. Specifika dětí s epilepsií ve školním prostředí. 7. Poradenský přístup k mentálně retardovaným a prospěchově zaostávajícím žákům. 8. Specifické poruchy učení, ADHD: diagnostika, poradenství. 9. Poradenský přístup k dětem s poruchami chování. 10. Problematika šikany na školách a její řešení. 11. Poradenský přístup k nadaným dětem. 12. Poradenský přístup k neurotickým dětem. 13. Poradenský přístup k dětem z neúplných a nefunkčních rodin.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 50 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
znalost pojmového aparátu z obecné, vývojové a sociální psychologie a dobrá orientace v psychopatologii a psychodiagnostice
Výsledky učení
studenti jsou schopni: dobře se orientovat v jednotlivých fázích a metodách poradenské činnosti, vhodně aplikovat diagnostické metody při práci s problémovými dětmi, ovládat specifické formy práce s neprospívajícími žáky, zvolit vhodný přístup k nadaným dětem, adekvátně aplikovat diagnostiku a poradenství v přístupu k dětem se specifickými poruchami učení
Vyučovací metody
Přednáška s diskusí,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Duplinský, Josef; Moussová, Zuzana. Diagnostika. Pedagogickopsychologické poradenství. II. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7290-101-X.
  • Gabura, Ján. Poradenský proces. Praha, 1995. ISBN 80-85850-10-9.
  • Hartl, Pavel. Základy komunitní práce. SLON Praha, 1995.
  • Matějček, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství : Celost. vysokošk. příručka pro stud. filoz. a pedag. fakult. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1991. ISBN 80-04-24526-9.
  • Matoušek, Oldřich; Miltová, Alena; Ryba, Jiří. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha : Sociologické nakladatelství, 2003. ISBN 80-86429-19-9.
  • Moussová, Zuzana; Valentová, Ludmila. Poradenské teorie a strategie. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7290-098-6.
  • Procházka, Roman. Teorie a praxe poradenské psychologie. Vyd. 1. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4451-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství psychologie pro střední školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství psychologie pro střední školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství psychologie pro střední školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní