Předmět: Tvorba projektů pro výuku vých.ke zdraví

« Zpět
Název předmětu Tvorba projektů pro výuku vých.ke zdraví
Kód předmětu KPS/PKV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krpálková Jaroslava, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Předmět výchova ke zdraví a specifika projektové a kooperativní výuky. 2. Historie a charakteristika projektové a kooperativní výuky. 3. Didaktická analýza projektového a kooperativního vyučování ? volba tématu, formulace cílů, charakteristika metod a organizačních forem, včetně užití různých forem hodnocení. 4.- 5. Didaktická analýza projektového a kooperativního vyučování ? didaktické aspekty a možnosti využívání aktivizujících metod a forem v projektové a kooperativní výuce. 6. Projektová a kooperativní výuka a učení se řešením problémů. 7. Specifika práce učitele a žáka v plánování a realizaci projektové a kooperativní výuky. 8. Evaluace podmínek zavádění projektové a kooperativní výuky v praxi. 9. Analýza mezipředmětových vztahů jednotlivých témat v předmětu výchova ke zdraví. 10. Odborné kompetence učitele ve vztahu k projektové a kooperativní výuce. 11. Plánování a realizace týmových a individuálních projektů výchovy ke zdraví v oblasti volnočasových aktivit žáků. 12. Možnosti využití grantových dotací na projekty pro výuku výchovy ke zdraví (analýza informačních zdrojů pro získání grantových dotací, obecné zásady tvorby žádostí pro získání grantových dotací).

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Kooperativní výuka, Prezentace práce studentů, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Seminář
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 30 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Definovat základní pojmy z obecné didaktiky.
Popsat pedagogický proces.
Objasnit jednotlvé složky pedagogického procesu.
Odborné dovednosti
Navrhnout pedagogický proces na vybrané téma v rámci studované aprobace.
Zhodnotit efektivitu navrženého pedagogického procesu podle principů efektivního učení.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Popsat obecné didaktické principy.
Uvést znaky kooperativní a projektové výuky.
Charakterizovat postupy v projektové a kooperativní výuce.
Vysvětlit význam projektové a kooperativní výuky ve studované aprobaci.
Odborné dovednosti
Aplikovat poznatky předmětu při samostatném zpracování tématu.
Realizovat didaktickou analýzu učiva.
Vytvořit potřebné didaktické pomůcky pro kooperativní a projektovou výuku.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Kooperativní výuka,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (badatelské metody),
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Skupinová prezentace,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Skupinová prezentace,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Skupinová prezentace,
Doporučená literatura
  • BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení : východiska, metody, cvičení a hry. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6.
  • ČÁBALOVÁ, D. Pedagogika pro učitele - modul B.. Plzeň, 2007.
  • HORKÁ, H. Výchova pro 21. století : koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-85-0.
  • KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a vyučování.. Praha, 2008.
  • KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.
  • LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Tvořivé vyučování. Vyd. 1. Praha : Grada, 2003. ISBN 80-247-0374-2.
  • Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
  • Průcha, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-977-1.
  • Průcha, Jan. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4.
  • Průcha, Jan. Pedagogická evaluace : hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Brno : Masarykova univerzita, 1996. ISBN 80-210-1333-8.
  • VALENTA, J. Projektová metoda ve škole a za školou.. Praha, 1993.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr