Předmět: Pozitivní psychologie

« Zpět
Název předmětu Pozitivní psychologie
Kód předmětu KPS/POZPS
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Králová Veronika, Mgr. Ph.D.
  • Bednářová Iryna, Mgr.
Obsah předmětu
1.Pozitivní psychologie historický a filozofický kontext 2.Pojetí osobní pohody a štěstí 3.Pozitivní emocionalita a pozitivita 4.Optimální prožívání flow 5.Pozitivní myšlení 6.Pozitivní individuální vlastnosti a rysy osobnosti 7.Pozitivní mezilidské vztahy 8.Pozitivně fungující společenství a instituce 9.Pojetí smysluplnosti a věda o štěstí 10.Pozitivní klinická a poradenská psychologie 11.Pozitivní edukace 12.Evaluace výuky, shrnutí

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Diskuse, Samostudium literatury
  • Kontaktní výuka - 20 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- základní orientace v psychologii - vysvětlit základní pojmy z obecné psychologie a psychologie osobnosti - charakterizovat strukturu osobnosti
Odborné dovednosti
- vypracovat projekt - zrealizovat průzkum - prezentovat výsledky průzkumu
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- vysvětlit pojetí osobní pohody, pozitivní emocionality a pozitivního myšlení
- objasnit stav optimálního prožívání flow
- vyjmenovat pozitivní individuální vlastnosti a rysy osobnosti
- charakterizovat pozitivní mezilidské vztahy
- popsat pojetí pozitivní edukace
Odborné dovednosti
- provést introspektivní analýzu některých svých životních událostí z hlediska poznatků pozitivní psychologie (s důrazem na jejich aplikaci)
- vypracovat projekt pozitivního přístupu k vlastnímu životu
- zpracovat seminární úkol výzkumného charakteru se zaměřením na psychologické charakteristiky (osobnostní vlastnosti, postoje, způsoby reagování apod.) pozitivně laděných lidí z různých populačních skupin, které student dobře zná (přátelé, příbuzní)
- prezentovat výsledky svého průzkumu na semináři
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Samostudium,
Seminární výuka (diskusní metody),
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Prezentace práce studentů,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Samostudium,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Výstupní projekt,
Písemná zkouška,
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Výstupní projekt,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • CSÍKSZENTMIHÁLYI, Mihály. Flow: o štěstí a smyslu života.. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0918-8.
  • Hennig, Claudius; Keller, Gustav. Antistresový program pro učitele : projevy, příčiny a způsoby překonání stresu z povolání. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-093-6.
  • Křivohlavý, Jaro, 1925-. Pozitivní psychologie / Jaro Křivohlavý. Praha : Portál, 2010, 2010. ISBN 978-80-7367-726-8.
  • Křivohlavý, Jaro, 1925-. Psychologie pocitů štěstí : současný stav poznání / Jaro Křivohlavý. Praha : Grada, 2013, 2013. ISBN 978-80-247-4436-0.
  • Seligman, Martin E. P., 1942-. Naučený optimismus : jak změnit své myšlení a život / Martin E.P. Seligman ; [z anglického originálu . přeložila Adéla Bartlová]. Praha : Dobrovský, 2013, 2013. ISBN 978-80-7306-534-8.
  • Seligman, Martin E. P., 1942-. Opravdové štěstí: pozitivní psychologie v praxi.. Praha: Ikar, 2015. ISBN 978-80-249-2944-6.
  • Slezáčková, Alena, 1972-. Průvodce pozitivní psychologií : nové přístupy, aktuální poznatky, praktické aplikace / Alena Slezáčková. Praha : Grada, 2012, 2012. ISBN 978-80-247-3507-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr