Předmět: Pedagogicko psychologická diagnostika a intervence

« Zpět
Název předmětu Pedagogicko psychologická diagnostika a intervence
Kód předmětu KPS/PPDI1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Polach Pavel, doc. PhDr. Ph.D.
  • Pushniak Markéta, Mgr.
  • Cifrová Iveta, PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Králová Veronika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1) Pedagogicko - psychologická diagnostika (PPDg), její cíle, metody, možnosti a limity ve vztahu i k oborové diagnostice (každý obor má svá specifika a nároky na žáky). 2) Diferenciální a vývojová PPDg, význam portfolií žáků. 3) Kvalitní PPDg jako zdroj informací o potenciálech a limitech žáků, které je předpokladem pro úspěšné nastavení individuace výukových situací. 4) Možnosti detekční a podpůrné role učitele a spolupráce s dalšími subjekty z psychosociální oblasti státní i nestátní sféry při řešení situace. Pedagogicko- psychologická poradna a speciálně pedagogické centrum. 5) Vznik a vývoj psychických odchylek (včetně problematiky raných traumat), možnosti prevence. 6) Vývojové poruchy učení žáků - pedagogicko-psychologická diagnostika a formy intervence 7) ADHD, ADD, poruchy koncentrace - pedagogicko-psychologická diagnostika a formy intervence. 8) Patologická emocionalita u žáků a neurotické projevy - pedagogicko-psychologická diagnostika a formy intervence. 9) Žák s poruchou chování- pedagogicko-psychologická diagnostika a formy intervence. 10) Žák s poruchou autistického spektra- pedagogicko-psychologická diagnostika a formy intervence. 11) Žák s epilepsií - pedagogicko-psychologická diagnostika a formy intervence. 12) Spolupráce s rodinou žáka se SVP. 13) Závěrečná evaluace a reflexe výuky.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- vysvětlit základní pojmy z obecné a vývojové psychologie - charakterizovat psychické jevy a strukturu osobnosti - popsat náročné životní situace, jejich příčiny a způsoby vyrovnávání se s nimi
Odborné dovednosti
- aplikovat znalosti z obecné, vývojové a sociální psychologie na učitelskou praxi
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- popíše základní principy , cíle , možnosti a limity pedagogicko psychologické diagnostiky včetně vztahu k oborové diagnostice - objasní základní pojmy vybraných psychických odchylek či psychických onemocnění - vysvětlí příčiny psychických odchylek - popíše zjevné projevy vybraných psychických odchylek a psychických onemocnění - popíše symptomy těchto odchylek, které je možné detekovat ve školním prostředí - popíše systém podpory, které může pedagog využívat při detekování žáka s psychickým onemocněním
Odborné dovednosti
- navrhuje úpravy IVP pro žáka s duševní a behaviorální poruchou, - konkretizuje roli pedagogického asistenta při výuce, - na základě znalosti potřeb žáka s psychickou odchylkou specifikuje požadavky na průběh vzdělávacího procesu.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Přednáška s diskusí,
Odborné dovednosti
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Samostudium,
Obecné způsobilosti
Řešení problémů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Průběžné hodnocení,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Test,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • BAŠTECKÁ, Bohumila a Jan MACH. Klinická psychologie. Praha: Portál, 2015.
  • Bazalová, Barbora. Autismus v edukační praxi. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-262-1195-2.
  • Mertin, Václav; Krejčová, Lenka. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizované vydání. 2016. ISBN 978-80-7552-014-2.
  • Miňhová, Jana; Lovasová, Vladimíra. Psychopatologie : pedagogické, právní a sociální aspekty. 2018. ISBN 978-80-7380-721-4.
  • Orel, Miroslav. Psychopatologie : nauka o nemocech duše. 2., aktualizované a doplněné vydání. 2016. ISBN 978-80-247-5516-8.
  • Pöthe, Petr. Emoční poruchy v dětství a dospívání. 2020. ISBN 978-80-271-1038-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr