Vyučující
|
-
Polach Pavel, doc. PhDr. Ph.D.
-
Pushniak Markéta, Mgr.
-
Cifrová Iveta, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Králová Veronika, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1) Pedagogicko - psychologická diagnostika (PPDg), její cíle, metody, možnosti a limity ve vztahu i k oborové diagnostice (každý obor má svá specifika a nároky na žáky). 2) Diferenciální a vývojová PPDg, význam portfolií žáků. 3) Kvalitní PPDg jako zdroj informací o potenciálech a limitech žáků, které je předpokladem pro úspěšné nastavení individuace výukových situací. 4) Možnosti detekční a podpůrné role učitele a spolupráce s dalšími subjekty z psychosociální oblasti státní i nestátní sféry při řešení situace. Pedagogicko- psychologická poradna a speciálně pedagogické centrum. 5) Vznik a vývoj psychických odchylek (včetně problematiky raných traumat), možnosti prevence. 6) Vývojové poruchy učení žáků - pedagogicko-psychologická diagnostika a formy intervence 7) ADHD, ADD, poruchy koncentrace - pedagogicko-psychologická diagnostika a formy intervence. 8) Patologická emocionalita u žáků a neurotické projevy - pedagogicko-psychologická diagnostika a formy intervence. 9) Žák s poruchou chování- pedagogicko-psychologická diagnostika a formy intervence. 10) Žák s poruchou autistického spektra- pedagogicko-psychologická diagnostika a formy intervence. 11) Žák s epilepsií - pedagogicko-psychologická diagnostika a formy intervence. 12) Spolupráce s rodinou žáka se SVP. 13) Závěrečná evaluace a reflexe výuky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- vysvětlit základní pojmy z obecné a vývojové psychologie - charakterizovat psychické jevy a strukturu osobnosti - popsat náročné životní situace, jejich příčiny a způsoby vyrovnávání se s nimi |
Odborné dovednosti |
---|
- aplikovat znalosti z obecné, vývojové a sociální psychologie na učitelskou praxi |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- popíše základní principy , cíle , možnosti a limity pedagogicko psychologické diagnostiky včetně vztahu k oborové diagnostice - objasní základní pojmy vybraných psychických odchylek či psychických onemocnění - vysvětlí příčiny psychických odchylek - popíše zjevné projevy vybraných psychických odchylek a psychických onemocnění - popíše symptomy těchto odchylek, které je možné detekovat ve školním prostředí - popíše systém podpory, které může pedagog využívat při detekování žáka s psychickým onemocněním |
Odborné dovednosti |
---|
- navrhuje úpravy IVP pro žáka s duševní a behaviorální poruchou, - konkretizuje roli pedagogického asistenta při výuce, - na základě znalosti potřeb žáka s psychickou odchylkou specifikuje požadavky na průběh vzdělávacího procesu. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti |
---|
Řešení problémů, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
BAŠTECKÁ, Bohumila a Jan MACH. Klinická psychologie. Praha: Portál, 2015.
-
Bazalová, Barbora. Autismus v edukační praxi. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-262-1195-2.
-
Mertin, Václav; Krejčová, Lenka. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizované vydání. 2016. ISBN 978-80-7552-014-2.
-
Miňhová, Jana; Lovasová, Vladimíra. Psychopatologie : pedagogické, právní a sociální aspekty. 2018. ISBN 978-80-7380-721-4.
-
Orel, Miroslav. Psychopatologie : nauka o nemocech duše. 2., aktualizované a doplněné vydání. 2016. ISBN 978-80-247-5516-8.
-
Pöthe, Petr. Emoční poruchy v dětství a dospívání. 2020. ISBN 978-80-271-1038-4.
|