Vyučující
|
-
Pushniak Markéta, Mgr.
-
Cifrová Iveta, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Králová Veronika, Mgr. Ph.D.
-
Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1) Pedagogicko - psychologická diagnostika (PPDg), její cíle, metody, možnosti a limity ve vztahu i k oborové diagnostice (každý obor má svá specifika a nároky na žáky). 2) Diferenciální a vývojová PPDg, význam portfolií žáků. 3) Kvalitní PPDg jako zdroj informací o potenciálech a limitech žáků, které je předpokladem pro úspěšné nastavení individuace výukových situací. 4) Možnosti detekční a podpůrné role učitele a spolupráce s dalšími subjekty z psychosociální oblasti státní i nestátní sféry při řešení situace. 5) Vznik a vývoj psychických odchylek (včetně problematiky raných traumat), prevence. 6) Poruchy příjmu potravy u žáků a studentů. 7) Závislosti u dětí a dospívajících, problematika sebepoškozování. 8) Patologická emocionalita u žáků a studentů a neurotické projevy. 9) Žák s poruchou chování. 10) Žák s poruchou autistického spektra. 11) Žák s epilepsií. 12) různé možnosti intervence a podpory u žáků, kteří mají SVP či psychické obtíže, případně onemocnění, včetně specifik krizová intervence. 13) Závěrečná evaluace a reflexe výuky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- vysvětlit základní pojmy z obecné a vývojové psychologie - charakterizovat psychické jevy a strukturu osobnosti - popsat náročné životní situace, jejich příčiny a způsoby vyrovnávání se s nimi |
Odborné dovednosti |
---|
- aplikovat znalosti z obecné, vývojové a sociální psychologie na učitelskou praxi |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- popíše základní principy , cíle , možnosti a limity pedagogicko psychologické diagnostiky včetně vztahu k oborové diagnostice - objasní základní pojmy vybraných psychických odchylek či psychických onemocnění - vysvětlí příčiny psychických odchylek - popíše zjevné projevy vybraných psychických odchylek a psychických onemocnění - popíše symptomy těchto odchylek, které je možné detekovat ve školním prostředí - popíše systém podpory, které může pedagog využívat při detekování žáka s psychickým onemocněním |
Odborné dovednosti |
---|
- navrhuje úpravy IVP pro žáka s duševní a behaviorální poruchou, - konkretizuje roli pedagogického asistenta při výuce, - na základě znalosti potřeb žáka s psychickou odchylkou specifikuje požadavky na průběh vzdělávacího procesu. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti |
---|
Řešení problémů, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Baštecká, Bohumila; Mach, Jan. Klinická psychologie. 2015. ISBN 978-80-262-0617-0.
-
Bazalová, Barbora. Autismus v edukační praxi. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-262-1195-2.
-
Kohoutek, Rudolf. Patopsychologie a psychopatologie pro pedagogy. Brno : Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4434-0.
-
Lovasová, Vladimíra. Souvislosti neuroticismu. První vydání. 2017. ISBN 978-80-261-0675-3.
-
Miňhová, Jana; Lovasová, Vladimíra. Psychopatologie : pedagogické, právní a sociální aspekty. 2018. ISBN 978-80-7380-721-4.
-
Orel, Miroslav. Psychopatologie. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3737-9.
-
Pöthe, Petr. Emoční poruchy v dětství a dospívání. 2., dopl. a aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4585-5.
-
Říčan, Pavel; Krejčířová, Dana. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1049-8.
-
Vágnerová, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese : variabilita a patologie lidské psychiky. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-214-9.
-
Valenta, Milan; Michalík, Jan,; Lečbych, Martin. Mentální postižení : v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3829-1.
|