Předmět: Pedagogicko-psychologická diagnostika a intervence u vybrané skupiny žáků se specifickými psychickými potřebami

« Zpět
Název předmětu Pedagogicko-psychologická diagnostika a intervence u vybrané skupiny žáků se specifickými psychickými potřebami
Kód předmětu KPS/PPDI
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pushniak Markéta, Mgr.
  • Cifrová Iveta, PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Králová Veronika, Mgr. Ph.D.
  • Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1) Pedagogicko - psychologická diagnostika (PPDg), její cíle, metody, možnosti a limity ve vztahu i k oborové diagnostice (každý obor má svá specifika a nároky na žáky). 2) Diferenciální a vývojová PPDg, význam portfolií žáků. 3) Kvalitní PPDg jako zdroj informací o potenciálech a limitech žáků, které je předpokladem pro úspěšné nastavení individuace výukových situací. 4) Možnosti detekční a podpůrné role učitele a spolupráce s dalšími subjekty z psychosociální oblasti státní i nestátní sféry při řešení situace. 5) Vznik a vývoj psychických odchylek (včetně problematiky raných traumat), prevence. 6) Poruchy příjmu potravy u žáků a studentů. 7) Závislosti u dětí a dospívajících, problematika sebepoškozování. 8) Patologická emocionalita u žáků a studentů a neurotické projevy. 9) Žák s poruchou chování. 10) Žák s poruchou autistického spektra. 11) Žák s epilepsií. 12) různé možnosti intervence a podpory u žáků, kteří mají SVP či psychické obtíže, případně onemocnění, včetně specifik krizová intervence. 13) Závěrečná evaluace a reflexe výuky.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 26 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- vysvětlit základní pojmy z obecné a vývojové psychologie - charakterizovat psychické jevy a strukturu osobnosti - popsat náročné životní situace, jejich příčiny a způsoby vyrovnávání se s nimi
Odborné dovednosti
- aplikovat znalosti z obecné, vývojové a sociální psychologie na učitelskou praxi
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- popíše základní principy , cíle , možnosti a limity pedagogicko psychologické diagnostiky včetně vztahu k oborové diagnostice - objasní základní pojmy vybraných psychických odchylek či psychických onemocnění - vysvětlí příčiny psychických odchylek - popíše zjevné projevy vybraných psychických odchylek a psychických onemocnění - popíše symptomy těchto odchylek, které je možné detekovat ve školním prostředí - popíše systém podpory, které může pedagog využívat při detekování žáka s psychickým onemocněním
Odborné dovednosti
- navrhuje úpravy IVP pro žáka s duševní a behaviorální poruchou, - konkretizuje roli pedagogického asistenta při výuce, - na základě znalosti potřeb žáka s psychickou odchylkou specifikuje požadavky na průběh vzdělávacího procesu.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Řešení problémů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Baštecká, Bohumila; Mach, Jan. Klinická psychologie. 2015. ISBN 978-80-262-0617-0.
  • Bazalová, Barbora. Autismus v edukační praxi. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-262-1195-2.
  • Kohoutek, Rudolf. Patopsychologie a psychopatologie pro pedagogy. Brno : Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4434-0.
  • Lovasová, Vladimíra. Souvislosti neuroticismu. První vydání. 2017. ISBN 978-80-261-0675-3.
  • Miňhová, Jana; Lovasová, Vladimíra. Psychopatologie : pedagogické, právní a sociální aspekty. 2018. ISBN 978-80-7380-721-4.
  • Orel, Miroslav. Psychopatologie. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3737-9.
  • Pöthe, Petr. Emoční poruchy v dětství a dospívání. 2., dopl. a aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4585-5.
  • Říčan, Pavel; Krejčířová, Dana. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1049-8.
  • Vágnerová, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese : variabilita a patologie lidské psychiky. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-214-9.
  • Valenta, Milan; Michalík, Jan,; Lečbych, Martin. Mentální postižení : v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3829-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr