Vyučující
|
-
Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Bloková výuka 10 hodin občanské výchovy podle programu SPP FPE. Analýza výsledků vlastní výstupové praxe na ZŠ v pedagogické dokumentaci studovaného oboru. Analýza vlastní výuky a návrhy alterace výběru obsahu či metodiky ve všech fázích vyučování v rámci pedagogické praxe - motivační, expoziční, fixační a evaluační.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 44 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Definovat základní pojmy z obecné didaktiky. |
Charakterizovat jednotlivé složky edukačního procesu. |
Objasňovat zásady efektivního edukačního procesu. |
Popisovat východiska didaktických teorií. |
Odborné dovednosti |
---|
Posuzovat jednotlivá teoretická východiska podle různých kritérií. |
Tvořit didaktickou analýzu učiva na vybrané téma z oblasti občanské výchovy. |
Rozlišovat jednotlivé složky edukačního procesu. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Charakterizovat Občanskou výchovu jako vzdělávací obor v RVP ZV. |
Vysvětlit jeho význam v současném vzdělávání. |
Popsat očekávané výstupy a tematické celky ze vzdělávacího oboru Občanská výchova. |
Objasňovat spojitost klíčových kompetencí s odbornými tématy z oblasti občansko výchovného vzdělávání. |
Vysvětlit didaktickou analýzu učiva ve vzdělávacím oboru Občasnká výchova: edukační cíle, vyučovací metody a organizační formy, evaluace. |
Odborné dovednosti |
---|
Navrhovat možnosti naplňování klíčových kompetencí ve vzdělávacím oboru Občanská výchova. |
Aplikačně popsat didaktickou analýzu učiva ve vzdělávacím oboru Občanská výchova: edukační cíle, vyučovací metody a organizační formy, evaluace. |
Posoudit a odborně reflektovat hospitované vyučovací jednotky ve vzdělávacím oboru Občanská výchova. |
Tvořit a prezentovat hospitační záznam. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Portfolio, |
Doporučená literatura
|
-
HAVLÍNOVÁ, Ivana. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. Praha, 2014. ISBN 978-80-7290-670-3.
-
JIRÁSKOVÁ, Věra, KOŤA, Jaroslav, PELCOVÁ, Naďa. Základy společenských věd: pro učitele učitelů ? studenty pedagogických fakult. Praha, 2004. ISBN 80-86432-66-.
-
KOŤA, Jaroslav. Základy společenských věd: pro učitele učitelů, studenty pedagogických fakult, díl 1: Péče o duši. Praha, 2004. ISBN 80-86861-30-9.
-
LEWIS, Gordon. Learning technology. Oxford, 2017. ISBN 978-0-19-420041-7.
-
PELCOVÁ, Naďa. Základy společenských věd: pro učitele učitelů ? studenty pedagogických fakult, díl 3:Péče o jazyk a komunikaci.. Praha, 2004. ISBN 80-86861-28-7.
|