|
Vyučující
|
-
Khvorost Veronika, Mgr. et Mgr.
-
Carvan Přemysl, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Praumová Michaela, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Vymezení pedagogiky a psychologie jako vědních oborů 2. Odborné časopisy a literatura v pedagogice a psychologii 3. Charakteristika psychických jevů 4. Disciplíny pedagogiky a psychologie a jejich význam ve výchově ke zdraví 5. Současné směry v psychologii a pedagogice 6. Popis vybraných psychických jevů 7. Základní termíny v pedagogice 8. Vymezení výchovy 9. Činitelé ovlivňující výchovu 10. Vymezení a typologie osobnosti 11. Periodizace psychického vývoje a popis osobnostních vlastností 12. Shrnutí, evaluace výuky
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Diskuse, Seminární výuka, Přednáška
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 24 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Na elementární úrovni charakterizovat podstatu pedagogiky a psychologie jako součást humanitních oborů. |
| Na základě znalostí ze středoškolského předmětu základy společenských věd popsat obsah pedagogiky a psychologie. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Rozeznat obsah pedagogiky a psychologie od ostatních humanitních věd. |
| Na základě subjektivního úsudku posoudit význam pedagogiky a psychologie pro studovaný obor. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
| bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
| bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Charakterizovat význam pedagogiky a psychologie ve studovaném oboru. |
| Vyjmenovat disciplíny pedagogiky a psychologie. |
| Definovat obory pedagogika a psychologie. |
| Popsat současné směry v pedagogice a psychologii. |
| Definovat a objasnit jednotlivé psychické jevy. |
| Vymezit osobnost člověka. |
| Vyjmenovat periodizaci psychického vývoje. |
| Charakterizovat jednotlivé vlastnosti osobnosti člověka. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Obhájit (vyargumentovat) význam psychologie a pedagogiky pro studovaný obor. |
| Podle charakteristik obsahu poznat oborovou disciplínu z pedagogiky a psychologie. |
| Identifikovat činitele ovlivňující výchovu jedince. |
| Konstruktivně zhodnotit na základě vybraných kritérií současné směry v psychologii a pedagogice. |
| Zařadit jednotlivé psychické momenty do skupin psychických jevů. |
| Zařadit obsah psychických projevů do jednotlivých period psychického vývoje. |
| Na základě osobnostních testů z přednášek posoudit povahu svých osobnostních vlastností. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Samostatná práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Samostatná práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Samostatná práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Seminární práce, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Test, |
| Seminární práce, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Test, |
| Seminární práce, |
|
Doporučená literatura
|
-
Atkinsonová a Hilgarda. Psychologie. Praha, 2012. ISBN 978-80-262-0083-3.
-
Dvořáček, Jiří. Základy pedagogiky. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-245-2014-8.
-
Helus, Zdeněk. Úvod do psychologie. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3037-0.
-
Kohout, Karel. Základy obecné pedagogiky. Praha, 2010. ISBN 978-80-7452-009-9.
|