Předmět: Pedagogicko-psychologická propedeutika

« Zpět
Název předmětu Pedagogicko-psychologická propedeutika
Kód předmětu KPS/PPR
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Minczérová Chatcha, Mgr. et Mgr.
  • Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Prošková Ivana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vymezení pedagogiky a psychologie jako vědních oborů 2. Odborné časopisy a literatura v pedagogice a psychologii 3. Charakteristika psychických jevů 4. Disciplíny pedagogiky a psychologie a jejich význam ve výchově ke zdraví 5. Současné směry v psychologii a pedagogice 6. Popis vybraných psychických jevů 7. Základní termíny v pedagogice 8. Vymezení výchovy 9. Činitelé ovlivňující výchovu 10. Vymezení a typologie osobnosti 11. Periodizace psychického vývoje a popis osobnostních vlastností 12. Shrnutí, evaluace výuky

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Diskuse, Seminární výuka, Přednáška
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 24 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 60 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Na elementární úrovni charakterizovat podstatu pedagogiky a psychologie jako součást humanitních oborů.
Na základě znalostí ze středoškolského předmětu základy společenských věd popsat obsah pedagogiky a psychologie.
Odborné dovednosti
Rozeznat obsah pedagogiky a psychologie od ostatních humanitních věd.
Na základě subjektivního úsudku posoudit význam pedagogiky a psychologie pro studovaný obor.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Charakterizovat význam pedagogiky a psychologie ve studovaném oboru.
Vyjmenovat disciplíny pedagogiky a psychologie.
Definovat obory pedagogika a psychologie.
Popsat současné směry v pedagogice a psychologii.
Definovat a objasnit jednotlivé psychické jevy.
Vymezit osobnost člověka.
Vyjmenovat periodizaci psychického vývoje.
Charakterizovat jednotlivé vlastnosti osobnosti člověka.
Odborné dovednosti
Obhájit (vyargumentovat) význam psychologie a pedagogiky pro studovaný obor.
Podle charakteristik obsahu poznat oborovou disciplínu z pedagogiky a psychologie.
Identifikovat činitele ovlivňující výchovu jedince.
Konstruktivně zhodnotit na základě vybraných kritérií současné směry v psychologii a pedagogice.
Zařadit jednotlivé psychické momenty do skupin psychických jevů.
Zařadit obsah psychických projevů do jednotlivých period psychického vývoje.
Na základě osobnostních testů z přednášek posoudit povahu svých osobnostních vlastností.
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Samostatná práce studentů,
Odborné dovednosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Test,
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Test,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Atkinsonová a Hilgarda. Psychologie. Praha, 2012. ISBN 978-80-262-0083-3.
  • Dvořáček, Jiří. Základy pedagogiky. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-245-2014-8.
  • Helus, Zdeněk. Úvod do psychologie. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3037-0.
  • Kohout, Karel. Základy obecné pedagogiky. Praha, 2010. ISBN 978-80-7452-009-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr