Course: Propaedeuticof pedagogy and psychology

« Back
Course title Propaedeuticof pedagogy and psychology
Course code KPS/PPR
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Minczérová Chatcha, Mgr. et Mgr.
  • Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Prošková Ivana, Mgr. Ph.D.
Course content
1. Definition of pedagogy and psychology as a science discipline 2. Professional journals and literature in pedagogy and psychology 3. Characteristics of psychic phenomena 4. Disciplines of Education and Psychology and their importance in health education 5. Current Trends in psychology and pedagogy 6. Description of selected psychic phenomena 7. Basic terms in pedagogy as a science discipline 8. Definition of Education 9. Factors influencing education 10. Definition and typology of personality 11. Periodization of psychological development and description of personality traits 12. Summary, evaluation of education

Learning activities and teaching methods
Interactive lecture, Lecture supplemented with a discussion, Discussion, Seminar classes, Lecture
  • Undergraduate study programme term essay (20-40) - 30 hours per semester
  • Contact hours - 24 hours per semester
  • Preparation for an examination (30-60) - 60 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Na elementární úrovni charakterizovat podstatu pedagogiky a psychologie jako součást humanitních oborů.
Na základě znalostí ze středoškolského předmětu základy společenských věd popsat obsah pedagogiky a psychologie.
Skills
Rozeznat obsah pedagogiky a psychologie od ostatních humanitních věd.
Na základě subjektivního úsudku posoudit význam pedagogiky a psychologie pro studovaný obor.
Competences
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
learning outcomes
Knowledge
Charakterizovat význam pedagogiky a psychologie ve studovaném oboru.
Vyjmenovat disciplíny pedagogiky a psychologie.
Definovat obory pedagogika a psychologie.
Popsat současné směry v pedagogice a psychologii.
Definovat a objasnit jednotlivé psychické jevy.
Vymezit osobnost člověka.
Vyjmenovat periodizaci psychického vývoje.
Charakterizovat jednotlivé vlastnosti osobnosti člověka.
Skills
Obhájit (vyargumentovat) význam psychologie a pedagogiky pro studovaný obor.
Podle charakteristik obsahu poznat oborovou disciplínu z pedagogiky a psychologie.
Identifikovat činitele ovlivňující výchovu jedince.
Konstruktivně zhodnotit na základě vybraných kritérií současné směry v psychologii a pedagogice.
Zařadit jednotlivé psychické momenty do skupin psychických jevů.
Zařadit obsah psychických projevů do jednotlivých period psychického vývoje.
Na základě osobnostních testů z přednášek posoudit povahu svých osobnostních vlastností.
Competences
N/A
N/A
teaching methods
Knowledge
Lecture
Lecture supplemented with a discussion
Interactive lecture
Individual study
Skills
Lecture
Lecture supplemented with a discussion
Interactive lecture
Individual study
Competences
Lecture
Lecture supplemented with a discussion
Interactive lecture
Individual study
assessment methods
Knowledge
Test
Seminar work
Skills
Test
Seminar work
Competences
Test
Seminar work
Recommended literature
  • Atkinsonová a Hilgarda. Psychologie. Praha, 2012. ISBN 978-80-262-0083-3.
  • Dvořáček, Jiří. Základy pedagogiky. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-245-2014-8.
  • Helus, Zdeněk. Úvod do psychologie. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3037-0.
  • Kohout, Karel. Základy obecné pedagogiky. Praha, 2010. ISBN 978-80-7452-009-9.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester