Vyučující
|
-
Králová Veronika, Mgr. Ph.D.
-
Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Vymezení pedagogicko-psychologické diagnostické činnosti (cíle, zaměření, rozsah). 2. Charakteristika diagnosticko-intervenčních kompetencí učitele (cíle, obsah, limity). 3. Legislativní a etické aspekty diagnostické činnosti (používání diagnostických metod, nakládání s diagnostickým materiálem) 4. Možnosti poznávání osobnosti žáka učitelem (specifika diagnostiky dětí a dospívajících, limity vycházející z učitelské role). 5. Klinické metody a testové metody (klasifikace, přednosti a nedostatky) 6. Využití pozorování, rozhovoru a anamnestických údajů v učitelské praxi. 7. Třídění testových metod (subjektivní, objektivní, projektivní). 8. Zásady konstrukce systematického pozorování (pozorování vs. hodnocení, registrace, škálování). 9. Vedení zjišťovacího rozhovoru. (podmínky, průběh, typy a sled otázek). 10. Obsahová analýza spontánních výtvorů žáků (zdroje, možnosti interpretace). 11. Praktické ukázky diagnostických nástrojů pro žáky základních a středních škol. 12. Validita výkonové zkoušky (konstrukce obsahově a konstrukčně validního didaktického testu). 13. Osobnostní dotazníky v rukách učitele (zadávání, vyhodnocení, interpretace osobnostního dotazníku pro žáky).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Kooperativní výuka, Studium metodou řešení problémů, Samostudium studentů, Seminář
- Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
- 10 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat psychické stavy a procesy, |
popsat strukturu osobnosti, |
charakterizovat specifika staršího školního věku a adolescence. |
Odborné dovednosti |
---|
správně používat odborné pojmy z obecné, vývojové a sociální psychologie, |
funkčně a efektivně komunikovat. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vymezit význam ped. psych. diagnostiky, |
charakterizovat diagnosticko-intervenční kompetence učitele, |
popsat specifika školní diagnostiky dětí a dospívajících, |
klasifikovat diagnostické metody. |
Odborné dovednosti |
---|
realizovat funkční pozorování, |
vést diagnostický rozhovor, |
navrhnout validní výkonovou zkoušku, |
zadat a vyhodnotit osobnostní dotazník, |
s odborným vhledem analyzovat spontánní výtvor žáků. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Skupinová výuka, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Skupinová prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Praktická zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Blackmore, Susan; Hart-Davis, Adam. Otestujte své psychické schopnosti. Vyd. 1. Praha : Aurora, 1997. ISBN 80-85974-39-8.
-
Cognet, Georges. Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0499-2.
-
Hrabal, Vladimír; Hrabal, Vladimír. Diagnostika : pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0319-5.
-
Jošt, Jiří; Nohavicová, Alena; Havlisová, Helena. Pedagogicko-psychologická diagnostika : cesta k účinnému vedení. 2015. ISBN 978-80-88057-18-5.
-
MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Metody a postupy poznávání žáka. Pedagogická diagnostika. Praha: Wolters-Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-014-2.
-
Říčan, Pavel; Krejčířová, Dana. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1049-8.
-
Svoboda, Mojmír; Krejčířová, Dana; Vágnerová, Marie. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-545-8.
-
Šnýdrová, Ivana. Psychodiagnostika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2165-1.
-
Zelinková, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.
|