Předmět: Pedagogicko-psychologická diagnostika

« Zpět
Název předmětu Pedagogicko-psychologická diagnostika
Kód předmětu KPS/PPSD
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Králová Veronika, Mgr. Ph.D.
  • Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vymezení pedagogicko-psychologické diagnostické činnosti (cíle, zaměření, rozsah). 2. Charakteristika diagnosticko-intervenčních kompetencí učitele (cíle, obsah, limity). 3. Legislativní a etické aspekty diagnostické činnosti (používání diagnostických metod, nakládání s diagnostickým materiálem) 4. Možnosti poznávání osobnosti žáka učitelem (specifika diagnostiky dětí a dospívajících, limity vycházející z učitelské role). 5. Klinické metody a testové metody (klasifikace, přednosti a nedostatky) 6. Využití pozorování, rozhovoru a anamnestických údajů v učitelské praxi. 7. Třídění testových metod (subjektivní, objektivní, projektivní). 8. Zásady konstrukce systematického pozorování (pozorování vs. hodnocení, registrace, škálování). 9. Vedení zjišťovacího rozhovoru. (podmínky, průběh, typy a sled otázek). 10. Obsahová analýza spontánních výtvorů žáků (zdroje, možnosti interpretace). 11. Praktické ukázky diagnostických nástrojů pro žáky základních a středních škol. 12. Validita výkonové zkoušky (konstrukce obsahově a konstrukčně validního didaktického testu). 13. Osobnostní dotazníky v rukách učitele (zadávání, vyhodnocení, interpretace osobnostního dotazníku pro žáky).

Studijní aktivity a metody výuky
Kooperativní výuka, Studium metodou řešení problémů, Samostudium studentů, Seminář
  • Projekt týmový [20-60 / počet studentů] - 10 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 5 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
definovat psychické stavy a procesy,
popsat strukturu osobnosti,
charakterizovat specifika staršího školního věku a adolescence.
Odborné dovednosti
správně používat odborné pojmy z obecné, vývojové a sociální psychologie,
funkčně a efektivně komunikovat.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vymezit význam ped. psych. diagnostiky,
charakterizovat diagnosticko-intervenční kompetence učitele,
popsat specifika školní diagnostiky dětí a dospívajících,
klasifikovat diagnostické metody.
Odborné dovednosti
realizovat funkční pozorování,
vést diagnostický rozhovor,
navrhnout validní výkonovou zkoušku,
zadat a vyhodnotit osobnostní dotazník,
s odborným vhledem analyzovat spontánní výtvor žáků.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Skupinová výuka,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Skupinová výuka,
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Skupinová prezentace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Obecné způsobilosti
Praktická zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Blackmore, Susan; Hart-Davis, Adam. Otestujte své psychické schopnosti. Vyd. 1. Praha : Aurora, 1997. ISBN 80-85974-39-8.
  • Cognet, Georges. Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0499-2.
  • Hrabal, Vladimír; Hrabal, Vladimír. Diagnostika : pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0319-5.
  • Jošt, Jiří; Nohavicová, Alena; Havlisová, Helena. Pedagogicko-psychologická diagnostika : cesta k účinnému vedení. 2015. ISBN 978-80-88057-18-5.
  • MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Metody a postupy poznávání žáka. Pedagogická diagnostika. Praha: Wolters-Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-014-2.
  • Říčan, Pavel; Krejčířová, Dana. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1049-8.
  • Svoboda, Mojmír; Krejčířová, Dana; Vágnerová, Marie. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-545-8.
  • Šnýdrová, Ivana. Psychodiagnostika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2165-1.
  • Zelinková, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr