Předmět: Pedagogická psychologie

« Zpět
Název předmětu Pedagogická psychologie
Kód předmětu KPS/PPSS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kovářová Zdenka, PhDr.
  • Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
  • Beňová Jarmila, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1.Výzkumné metody v pedagogické psychologii. - Diagnostické metody v pedagogické psychologii. 2.Psychologické zvláštnosti výchovných metod u žáků středních škol. 3.Školní třída jako sociální skupina (školní klima, specifika interpersonálních vztahů na základní škole). 4.Osobnost učitele a jeho kompetence. Specifika nároků na osobnost středoškolského učitele. Rozvoj pedagogických a sociálně psychologických dovedností. 5.Pedagogicko-psychologické aspekty školní třídy na SŠ. Diagnostika školní třídy prevence šikany, zvláštnosti sociálně patologických jevů na SŠ. 6.Paradoxní účinky učitelových motivačních přístupů. Naučená bezmocnost a naučený optimismus ve škole. 7.Styly učení - Diagnostika stylů učení žáků. Možnosti ovlivňování strategie učení u adolescentů. 8.Motivace a vůle ve škole Podpora (ovlivňování) a rozvoj učební motivace (aspirační úroveň, kauzální atribuce, vztahové normy, "flow" prožitek, zájem, autoregulační strategie, změna postojů v učení). 9.Žákovská nemotivovanost a motivační vlivy převážně snižující školní výkon (nuda a strach ve škole). 10.Příčiny neprospěchu jedince na SŠ. Relativní neprospěch a možnosti jeho odstraňování. 11.Specifika nadaní, možnosti akcelerace na střední škole, psychologický rozbor nadaného v období dospívání. 12.Rozvoj kritického a tvořivého myšleni na SŠ. Kreativní učitel. 13.Řešení náročných situací ve škole. Šikanovaný učitel.

Studijní aktivity a metody výuky
Prezentace práce studentů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Přednáška
  • Projekt individuální [40] - 15 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 20 hodin za semestr
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
základní orientace v psychologické terminologii z oblasti obecné, vývojové a sociální psychologie
Výsledky učení
analyzovat základní pojmy z pedagogické psychologie vyhodnotit efektivitu učení projektovat různé pojetí výuky zaujmout hodnotící stanovisko k utváření klimatu ve třídě zaujmout hodnotící stanovisko k sociální interakci učitel žák, žák-žák
Odborné dovednosti
rozvíjet žádoucí učební styly motivovat žáka k tvořivému přístupu v řešení problémů pracovat s neprospívajícím žákem diagnostikovat žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Obecné způsobilosti
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Seminární výuka (badatelské metody),
E-learning,
Hodnotící metody
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Ústní zkouška,
Doporučená literatura
  • ČAČKA, O. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. Vyd. 1. Brno : Doplněk, 2000. ISBN 80-7239-060-0.
  • ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
  • Fontana, David. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Vydání čtvrté. 2014. ISBN 978-80-262-0741-2.
  • Gordon, Thomas. Škola bez poražených : praktická příručka efektivní komunikace mezi učitelem a žákem. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-7530-006-5.
  • Hrabal, Vladimír; Pavelková, Isabella. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-755-8.
  • Humphrey, N. Social and emotional learning.
  • Krejčová, Lenka. Psychologické aspekty vzdělávání dospívajících. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3474-3.
  • MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7.
  • Mareš, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
  • Prunner, Pavel. Vybrané kapitoly z pedagogické psychologie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2003. ISBN 80-7082-979-6.
  • Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., Knecht, P. Transdisciplinární didaktika. O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
  • STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. a et. al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7884-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr