Vyučující
|
-
Kovářová Zdenka, PhDr.
-
Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
-
Beňová Jarmila, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1.Výzkumné metody v pedagogické psychologii. - Diagnostické metody v pedagogické psychologii. 2.Psychologické zvláštnosti výchovných metod u žáků středních škol. 3.Školní třída jako sociální skupina (školní klima, specifika interpersonálních vztahů na základní škole). 4.Osobnost učitele a jeho kompetence. Specifika nároků na osobnost středoškolského učitele. Rozvoj pedagogických a sociálně psychologických dovedností. 5.Pedagogicko-psychologické aspekty školní třídy na SŠ. Diagnostika školní třídy prevence šikany, zvláštnosti sociálně patologických jevů na SŠ. 6.Paradoxní účinky učitelových motivačních přístupů. Naučená bezmocnost a naučený optimismus ve škole. 7.Styly učení - Diagnostika stylů učení žáků. Možnosti ovlivňování strategie učení u adolescentů. 8.Motivace a vůle ve škole Podpora (ovlivňování) a rozvoj učební motivace (aspirační úroveň, kauzální atribuce, vztahové normy, "flow" prožitek, zájem, autoregulační strategie, změna postojů v učení). 9.Žákovská nemotivovanost a motivační vlivy převážně snižující školní výkon (nuda a strach ve škole). 10.Příčiny neprospěchu jedince na SŠ. Relativní neprospěch a možnosti jeho odstraňování. 11.Specifika nadaní, možnosti akcelerace na střední škole, psychologický rozbor nadaného v období dospívání. 12.Rozvoj kritického a tvořivého myšleni na SŠ. Kreativní učitel. 13.Řešení náročných situací ve škole. Šikanovaný učitel.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Prezentace práce studentů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Přednáška
- Projekt individuální [40]
- 15 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 20 hodin za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
základní orientace v psychologické terminologii z oblasti obecné, vývojové a sociální psychologie |
Výsledky učení |
---|
analyzovat základní pojmy z pedagogické psychologie vyhodnotit efektivitu učení projektovat různé pojetí výuky zaujmout hodnotící stanovisko k utváření klimatu ve třídě zaujmout hodnotící stanovisko k sociální interakci učitel žák, žák-žák |
Odborné dovednosti |
---|
rozvíjet žádoucí učební styly motivovat žáka k tvořivému přístupu v řešení problémů pracovat s neprospívajícím žákem diagnostikovat žáky se speciálními vzdělávacími potřebami |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
E-learning, |
Hodnotící metody |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Ústní zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
ČAČKA, O. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. Vyd. 1. Brno : Doplněk, 2000. ISBN 80-7239-060-0.
-
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
-
Fontana, David. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Vydání čtvrté. 2014. ISBN 978-80-262-0741-2.
-
Gordon, Thomas. Škola bez poražených : praktická příručka efektivní komunikace mezi učitelem a žákem. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-7530-006-5.
-
Hrabal, Vladimír; Pavelková, Isabella. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-755-8.
-
Humphrey, N. Social and emotional learning.
-
Krejčová, Lenka. Psychologické aspekty vzdělávání dospívajících. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3474-3.
-
MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7.
-
Mareš, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
-
Prunner, Pavel. Vybrané kapitoly z pedagogické psychologie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2003. ISBN 80-7082-979-6.
-
Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., Knecht, P. Transdisciplinární didaktika. O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. a et. al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7884-0.
|