Lecturer(s)
|
-
Kovářová Zdenka, PhDr.
-
Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
-
Beňová Jarmila, Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
1.Research methods of educational psychology. Specificity of scientific research in educational psychology. 2.Strangeness of educational methods in secondary school.. 3.Pedagogical and psychological aspects of the classroom. 4.Diagnostics of the classroom. 5.Personality of the teacher and his competence . Specifics claims to celebrity secondary school teacher. The development of educational and psychosocial skills. 6.Bullying prevention , social pathological phenomena in secondary schools .. 7.Pupils' learning styles - types, the theoretical base. Diagnostics of pupils' learning styles. 8.Paradoxical effects of teacher's motivational approaches. Learned helplessness and learned optimism in elementary school. 9.Pupils unmotivation and motivational influences mostly declining school performance (boredom and fear at school ). 10.School disadvantage in secondary school.. The relative disadvantage , and its possible removal. 11.Characteristics of gifted students in secondary scholl (gifted types, characteristic manifestations of gifted , acceleration of gifted student) 12.Properties of creative personality. I Development of critical and creative thinking skills in secondary schools . Creative teacher . 13.Mastery of disruptive behavior of children in secondary school. Teacher bullied by student.
|
Learning activities and teaching methods
|
Students' portfolio, Seminar classes, Individual study, Students' self-study, Self-study of literature, Lecture
- Individual project (40)
- 15 hours per semester
- Contact hours
- 20 hours per semester
- unspecified
- 10 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 20 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Fundamental orientation in psychological terminology of general, developmental and social psychology . |
learning outcomes |
---|
analyzovat základní pojmy z pedagogické psychologie vyhodnotit efektivitu učení projektovat různé pojetí výuky zaujmout hodnotící stanovisko k utváření klimatu ve třídě zaujmout hodnotící stanovisko k sociální interakci učitel žák, žák-žák |
Skills |
---|
rozvíjet žádoucí učební styly motivovat žáka k tvořivému přístupu v řešení problémů pracovat s neprospívajícím žákem diagnostikovat žáky se speciálními vzdělávacími potřebami |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture |
Self-study of literature |
Individual study |
Students' portfolio |
Seminar classes |
E-learning |
assessment methods |
---|
Combined exam |
Seminar work |
Continuous assessment |
Skills demonstration during practicum |
Oral exam |
Recommended literature
|
-
ČAČKA, O. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. Vyd. 1. Brno : Doplněk, 2000. ISBN 80-7239-060-0.
-
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
-
Fontana, David. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Vydání čtvrté. 2014. ISBN 978-80-262-0741-2.
-
Gordon, Thomas. Škola bez poražených : praktická příručka efektivní komunikace mezi učitelem a žákem. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-7530-006-5.
-
Hrabal, Vladimír; Pavelková, Isabella. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-755-8.
-
Humphrey, N. Social and emotional learning.
-
Krejčová, Lenka. Psychologické aspekty vzdělávání dospívajících. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3474-3.
-
MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7.
-
Mareš, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
-
Prunner, Pavel. Vybrané kapitoly z pedagogické psychologie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2003. ISBN 80-7082-979-6.
-
Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., Knecht, P. Transdisciplinární didaktika. O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. a et. al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7884-0.
|