Předmět: Pedagogická psychologie

« Zpět
Název předmětu Pedagogická psychologie
Kód předmětu KPS/PPSSS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cifrová Iveta, PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
  • Malá Dagmar, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Pedagogická psychologie a její úkoly, předmět. Výzkumné metody v pedagogické psychologii. Diagnostické metody v pedagogické psychologii. Diagnostické metody zkoumání osobnosti žáka v pedagogickém procesu na SŠ. 2. Osobnost žáka a její struktura z pohledu školy - školní zdatnost, školní úspěšnost, školní neúspěch. Příčiny neprospěchu. 3. Teorie učení, druhy učení, zákonitosti učení. 4. Individuální zvláštnosti učení - kognitivní styl, učební styl (učební strategie, učební přístupy), ovlivňování (neovlivňování) stylů učení. Styly učení žáků - druhy, teoretická východiska. Diagnostika stylů učení žáků. 5. Autoregulace učení - teoretické přístupy, metakognice a učení, vytváření metakognitivních dovedností, učebních strategií ve vyučování. 6. Učitelská profese - pohledy na učitelství příprava na učitelské povolání, charakteristiky učitelské profese. Osobnost učitele, učitelovo pojetí výuky, vyučovací styl. 7. Osobnost učitele střední školy a jeho kompetence. Rozvoj pedagogických a sociálně psychologických dovedností - specifika pedagogické práce na střední škole, zvládání rušivého chování žáků ve třídě. 8. Motivace a vůle ve škole - vybrané teoretické přístupy, typy motivace, specifika motivačních postupů u dětí na SŠ, možnosti rozvoje (ovlivňování) učební motivace (aspirační úroveň, kauzální atribuce, vztahové normy, "flow"). 9. Hodnocení ve škole - podstata, funkce hodnocení. Sebehodnocení, autonomní hodnocení. Práce s chybou v procesu učení. Percepce žáka učitelem - učitelovy postoje a očekávání vůči žákům, kauzální atribuce. 10. Komunikace ve škole. Interakce učitel a žák (interakční styly učitele, pojetí profesní role atd.) Zásady efektivní pedagogické komunikace. 11. Klima školní třídy - vymezení pojmu, základní dimenze klimatu, diagnostika. Kultura školy, klima školy. 12. Sociokulturní pozadí žáka, teorie sociokulturního handicapu. 13. Společné vzdělávání. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami na SŠ. Nadaný žák (žák s dvojí výjimečností).

Studijní aktivity a metody výuky
Prezentace práce studentů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Přednáška
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 7 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
základní orientace v psychologické terminologii z oblasti obecné, vývojové a sociální psychologie
Odborné dovednosti
- správně používat a aplikovat základní psychologickou terminologii na konkrétní situace
- vytvořit prezentaci, popř. referát, který bude přednesen před skupinou
Obecné způsobilosti
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- popsat jednotlivé metody pedagogické psychologie - porovnat jednotlivé druhy učení a vymezit jejich hlavní znaky - vysvětlit zákony a podmínky učení, - charakterizovat zdroje motivace žáka základní školy a vymezit příčiny neprospěchu, - charakterizovat psychologické aspekty zkoušení a hodnocení, - vymezit specifika pedagogické komunikace, - vyjmenovat metody autodiagnostiky učitele, - popsat projevy dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami na ŠŠ, - charakterizovat psychologické aspekty inkluze.
Odborné dovednosti
- správně používat odbornou terminologii, - identifikovat příčiny neprospěchu žáků a navrhnout možnosti nápravy, - efektivně využívat psychologických nástrojů a metod určených pro školní praxi, - využívat pravidla pro správnou pedagogickou komunikaci, - rozpoznat dítě se speciálními vzdělávacími potřebami a navrhnout postup pro další vzdělávání, - aplikovat znalosti z oblasti autodiagnostiky učitele, - pracovat se žáky ze sociokulturně odlišného prostředí, - rozvíjet metakognitivní dovednosti žáků ŠŠ.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Individuální konzultace,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Diskuse,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Obecné způsobilosti
Cvičení (praktické činnosti),
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Test,
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Skupinová prezentace,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
  • ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
  • Fisher, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Vyd. 3. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0043-7.
  • FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha:Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0741-2.
  • Holeček, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Vyd. 1. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-3704-1.
  • Hrabal, Vladimír; Pavelková, Isabella. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-755-8.
  • Jedlička, Richard; Koťa, Jaroslav,; Slavík, Jan. Pedagogická psychologie pro učitele : psychologie ve výchově a vzdělávání. Vydání 1. 2018. ISBN 978-80-271-0586-1.
  • Mareš, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
  • P Kirschner, C Hendrick. How learning happens: Seminal works in educational psychology and what they mean in practice. London. 2020.
  • Šeďová, Klára; Švaříček, Roman,; Šalamounová, Zuzana. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7.
  • Zvírotský, Michal. Sebevýchova : teorie a praxe pedagogického ovlivňování sebe sama. Vydání 1. 2020. ISBN 978-80-271-2425-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr