Vyučující
|
-
Kovářová Zdenka, PhDr.
-
Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
-
Beňová Jarmila, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1.Výzkumné metody v pedagogické psychologii. - Diagnostické metody v pedagogické psychologii. Diagnostické metody zkoumání osobnosti žáka v pedagogickém procesu na ZŠ. 2.Psychologické zvláštnosti výchovných metod u žáků základních škol. 3.Školní třída jako sociální skupina (školní klima, specifika interpersonálních vztahů na základní škole). 4.Pedagogicko-psychologické aspekty školní třídy. Diagnostika školní třídy 5.Osobnost učitele základní školy a jeho kompetence. Rozvoj pedagogických a sociálně psychologických dovedností - specifika pedagogické práce na základní škole, zvládání rušivého chování dětí ve třídě. 6.Paradoxní účinky učitelových motivačních přístupů. Naučená bezmocnost a naučený optimismus na základní škole. 7.Styly učení žáků - druhy, teoretická východiska. Diagnostika stylů učení žáků. 8.Motivace a vůle ve škole specifika motivačních postupů u dětí na ZŠ, možnosti rozvoje (ovlivňování) učební motivace (aspirační úroveň, kauzální atribuce, vztahové normy, "flow"). 9.Žákovská nemotivovanost a motivační vlivy převážně snižující školní výkon (nuda a strach ve škole). 10.Neprospívající žák na základní škole (relativní neprospěch a jeho odstraňování) 11.Specifika nadaných dětí a jejich rozvoj. Identifikace nadaného, tvorba individuálního vzdělávacího plánu. 12.Psychologické aspekty tvořivosti žáků a rozvoj kritického myšlení (zásady problémového vyučování). 13.NZŠ a negativní emoce ve škole a jejich zvládání (včetně "copingových" strategií). Zvládání rušivého chování dětí ve škole.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Prezentace práce studentů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Přednáška
- Projekt individuální [40]
- 15 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 20 hodin za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
základní orientace v psychologické terminologii z oblasti obecné, vývojové a sociální psychologie |
Výsledky učení |
---|
analyzovat základní pojmy z pedagogické psychologie vyhodnotit efektivitu učení projektovat různé pojetí výuky zaujmout hodnotící stanovisko k utváření klimatu ve třídě zaujmout hodnotící stanovisko k sociální interakci učitel žák, žák-žák |
Odborné dovednosti |
---|
rozvíjet žádoucí učební styly motivovat žáka k tvořivému přístupu v řešení problémů pracovat s neprospívajícím žákem diagnostikovat žáky se speciálními vzdělávacími potřebami |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
E-learning, |
Hodnotící metody |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
-
Červenková, Iva. Žák a učebnice: užívání učebnic na 2. stupni základních škol. 2010. ISBN 978-80-7368-924-7.
-
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha:Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0741-2.
-
Gordon, Thomas. Škola bez poražených : praktická příručka efektivní komunikace mezi učitelem a žákem. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-7530-006-5.
-
HOLEČEK, V., MIŇHOVÁ, J., PRUNNER, P. Psychologie pro právníky. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-50-3.
-
Mareš, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
-
Prunner, Pavel. Vybrané kapitoly z pedagogické psychologie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2003. ISBN 80-7082-979-6.
-
Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., Knecht, P. Transdisciplinární didaktika. O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
Stuchlíková, I., Janík, T. Beneš, Z. et al. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy.. Brno: Masarykova univerzita, 201.
-
Vágnerová, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8.
|