Předmět: Pedagogická psychologie

« Zpět
Název předmětu Pedagogická psychologie
Kód předmětu KPS/PPSZS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Malá Dagmar, doc. Mgr. Ph.D.
  • Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
  • Beňová Jarmila, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Pedagogická psychologie a její úkoly, předmět. Výzkumné metody v pedagogické psychologii. Diagnostické metody v pedagogické psychologii. Diagnostické metody zkoumání osobnosti žáka v pedagogickém procesu na ZŠ. 2. Osobnost žáka a její struktura z pohledu školy - školní zdatnost, školní úspěšnost, školní neúspěch. Příčiny neprospěchu. 3. Teorie učení, zákonitosti a typy. 4. Individuální zvláštnosti učení - kognitivní styl, učební styl (učební strategie, učební přístupy), ovlivňování (neovlivňování) stylů učení. Styly učení žáků - druhy, teoretická východiska. Diagnostika stylů učení žáků. 5. Autoregulace učení - teoretické přístupy, metakognice a učení, vytváření metakognitivních dovedností ve vyučování. 6. Učitelská profese - pohledy na učitelství příprava na učitelské povolání, charakteristiky učitelské profese. Osobnost učitele, učitelovo pojetí výuky, vyučovací styl. 7. Osobnost učitele základní školy a jeho kompetence. Rozvoj pedagogických a sociálně psychologických dovedností - specifika pedagogické práce na základní škole, zvládání rušivého chování dětí ve třídě. 8. Motivace a vůle ve škole - vybrané teoretické přístupy, typy motivace, specifika motivačních postupů u dětí na ZŠ, možnosti rozvoje (ovlivňování) učební motivace (aspirační úroveň, kauzální atribuce, vztahové normy, "flow"). 9. Paradoxní účinky učitelových motivačních přístupů. Naučená bezmocnost a naučený optimismus na základní škole. Nuda ve škole. 10. Hodnocení ve škole - podstata, funkce, formy hodnocení, sebehodnocení. Percepce žáka učitelem - učitelovy postoje a očekávání vůči žákům, kauzální atribuce. 11. Komunikace ve škole. Interakce učitel a žák (interakční styly učitele, pojetí profesní role atd.) Zásady efektivní pedagogické komunikace. 12. Klima školní třídy - vymezení pojmu, základní dimenze klimatu, diagnostika. Kultura školy, klima školy. 13. Sociokulturní pozadí žáka, teorie sociokulturního handicapu.

Studijní aktivity a metody výuky
Prezentace práce studentů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Přednáška
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
základní orientace v psychologické terminologii z oblasti obecné, vývojové a sociální psychologie
Odborné dovednosti
- správně používat a aplikovat základní psychologickou terminologii na konkrétní situace
- vytvořit prezentaci, popř. referát, který bude přednesen před skupinou
Obecné způsobilosti
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- popsat jednotlivé metody pedagogické psychologie, - porovnat jednotlivé druhy učení a vymezit jejich hlavní znaky, - vysvětlit zákony a podmínky učení, - charakterizovat zdroje motivace žáka základní školy a vymezit příčiny neprospěchu, - charakterizovat psychologické aspekty zkoušení a hodnocení, - vymezit specifika pedagogické komunikace, - vyjmenovat metody autodiagnostiky učitele, - popsat projevy dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami na ZŠ, - charakterizovat psychologické aspekty inkluze.
Odborné dovednosti
- správně používat odbornou terminologii, - identifikovat příčiny neprospěchu žáka a navrhnout možnosti nápravy, - efektivně využívat psychologických nástrojů a metod určených pro školní praxi, - využívat pravidla pro správnou pedagogickou komunikaci, - rozpoznat dítě se speciálními vzdělávacími potřebami a navrhnout postup pro další vzdělávání, - aplikovat znalosti z oblasti autodiagnostiky učitele, - pracovat se žáky ze sociokulturně odlišného prostředí, - rozvíjet metakognitivní dovednosti žáků ZŠ.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Diskuse,
Přednáška založená na výkladu,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Individuální konzultace,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Diskuse,
Kooperativní výuka,
Skupinová výuka,
Obecné způsobilosti
Cvičení (praktické činnosti),
Prezentace práce studentů,
Řešení problémů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Test
Odborné dovednosti
Kombinovaná zkouška,
Individuální prezentace,
Skupinová prezentace,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Kombinovaná zkouška,
Doporučená literatura
  • Fisher, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Vyd. 3. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0043-7.
  • Fontana, David. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Vydání čtvrté. 2014. ISBN 978-80-262-0741-2.
  • Hrabal, Vladimír; Pavelková, Isabella. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-755-8.
  • Jedlička, Richard; Koťa, Jaroslav,; Slavík, Jan. Pedagogická psychologie pro učitele : psychologie ve výchově a vzdělávání. Vydání 1. 2018. ISBN 978-80-271-0586-1.
  • Mareš, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
  • Paul A. Kirschner, Carl Hendrick. How learning happens: Seminal works in educational psychology and what they mean in practice. London. 2020.
  • Šeďová, Klára; Švaříček, Roman,; Šalamounová, Zuzana. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7.
  • Vágnerová, Marie. Psychologie školního dítěte. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-487-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr