Vyučující
|
-
Malá Dagmar, doc. Mgr. Ph.D.
-
Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
-
Beňová Jarmila, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Pedagogická psychologie a její úkoly, předmět. Výzkumné metody v pedagogické psychologii. Diagnostické metody v pedagogické psychologii. Diagnostické metody zkoumání osobnosti žáka v pedagogickém procesu na ZŠ. 2. Osobnost žáka a její struktura z pohledu školy - školní zdatnost, školní úspěšnost, školní neúspěch. Příčiny neprospěchu. 3. Teorie učení, zákonitosti a typy. 4. Individuální zvláštnosti učení - kognitivní styl, učební styl (učební strategie, učební přístupy), ovlivňování (neovlivňování) stylů učení. Styly učení žáků - druhy, teoretická východiska. Diagnostika stylů učení žáků. 5. Autoregulace učení - teoretické přístupy, metakognice a učení, vytváření metakognitivních dovedností ve vyučování. 6. Učitelská profese - pohledy na učitelství příprava na učitelské povolání, charakteristiky učitelské profese. Osobnost učitele, učitelovo pojetí výuky, vyučovací styl. 7. Osobnost učitele základní školy a jeho kompetence. Rozvoj pedagogických a sociálně psychologických dovedností - specifika pedagogické práce na základní škole, zvládání rušivého chování dětí ve třídě. 8. Motivace a vůle ve škole - vybrané teoretické přístupy, typy motivace, specifika motivačních postupů u dětí na ZŠ, možnosti rozvoje (ovlivňování) učební motivace (aspirační úroveň, kauzální atribuce, vztahové normy, "flow"). 9. Paradoxní účinky učitelových motivačních přístupů. Naučená bezmocnost a naučený optimismus na základní škole. Nuda ve škole. 10. Hodnocení ve škole - podstata, funkce, formy hodnocení, sebehodnocení. Percepce žáka učitelem - učitelovy postoje a očekávání vůči žákům, kauzální atribuce. 11. Komunikace ve škole. Interakce učitel a žák (interakční styly učitele, pojetí profesní role atd.) Zásady efektivní pedagogické komunikace. 12. Klima školní třídy - vymezení pojmu, základní dimenze klimatu, diagnostika. Kultura školy, klima školy. 13. Sociokulturní pozadí žáka, teorie sociokulturního handicapu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Prezentace práce studentů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Přednáška
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
základní orientace v psychologické terminologii z oblasti obecné, vývojové a sociální psychologie |
Odborné dovednosti |
---|
- správně používat a aplikovat základní psychologickou terminologii na konkrétní situace |
- vytvořit prezentaci, popř. referát, který bude přednesen před skupinou |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- popsat jednotlivé metody pedagogické psychologie, - porovnat jednotlivé druhy učení a vymezit jejich hlavní znaky, - vysvětlit zákony a podmínky učení, - charakterizovat zdroje motivace žáka základní školy a vymezit příčiny neprospěchu, - charakterizovat psychologické aspekty zkoušení a hodnocení, - vymezit specifika pedagogické komunikace, - vyjmenovat metody autodiagnostiky učitele, - popsat projevy dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami na ZŠ, - charakterizovat psychologické aspekty inkluze. |
Odborné dovednosti |
---|
- správně používat odbornou terminologii, - identifikovat příčiny neprospěchu žáka a navrhnout možnosti nápravy, - efektivně využívat psychologických nástrojů a metod určených pro školní praxi, - využívat pravidla pro správnou pedagogickou komunikaci, - rozpoznat dítě se speciálními vzdělávacími potřebami a navrhnout postup pro další vzdělávání, - aplikovat znalosti z oblasti autodiagnostiky učitele, - pracovat se žáky ze sociokulturně odlišného prostředí, - rozvíjet metakognitivní dovednosti žáků ZŠ. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Diskuse, |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Kooperativní výuka, |
Skupinová výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Prezentace práce studentů, |
Řešení problémů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Test |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Kombinovaná zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Fisher, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Vyd. 3. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0043-7.
-
Fontana, David. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Vydání čtvrté. 2014. ISBN 978-80-262-0741-2.
-
Hrabal, Vladimír; Pavelková, Isabella. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-755-8.
-
Jedlička, Richard; Koťa, Jaroslav,; Slavík, Jan. Pedagogická psychologie pro učitele : psychologie ve výchově a vzdělávání. Vydání 1. 2018. ISBN 978-80-271-0586-1.
-
Mareš, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
-
Paul A. Kirschner, Carl Hendrick. How learning happens: Seminal works in educational psychology and what they mean in practice. London. 2020.
-
Šeďová, Klára; Švaříček, Roman,; Šalamounová, Zuzana. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7.
-
Vágnerová, Marie. Psychologie školního dítěte. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-487-X.
|