Předmět: Psychologie rodiny a rodinná výchova

« Zpět
Název předmětu Psychologie rodiny a rodinná výchova
Kód předmětu KPS/PRRV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
  • Králová Veronika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vymezení oboru psychologie rodiny. Pojem rodina: přístup dynamický, přístup kognitivně-behaviorální, přístup humanistický. Znaky rodiny. Funkce rodiny. 2. Biologické a kulturní kořeny rodiny. Rodina a novodobá společnost. 3. Metody v diagnostice rodiny: obecné principy rodinné diagnostiky a výběr, klinické metody, testové metody. 4. Systémový přístup k rodině: nová vědecká paradigmata, rodinný systém, možnosti a meze uplatnění systémového přístupu. 5. Modely rodinného fungování: symptomatologické, bipolární a mřížkové modely, vývojové modely, procesuální modely. 6. Rodinná resilience: zdravé rodinné fungování, rodinný stres a strategie zvládání zátěže v rodině. 7. Gender pojetí a jeho význam v rodině: genderové stereotypy, gender a výchova, gender a škola. 8. Současné trendy v rodině: odkládání mateřství, pozitiva versus negativa rodičovství, velmi mladí rodiče, rodiče ve vyšším věku atd. 9. Rodiny s postiženým dítětem. Rodiny se zanedbávaným, deprivovaným a týraným dítětem. 10. Manželství: způsoby uzavírání manželství, fáze manželství, zánik manželství, psychologická sociální -ekonomická způsobilost k uzavírání manželství. 11. Problémy, konflikty, rozvod: nejčastější problémy oblasti v manželství, rozvod-rozvodové mýty, porozvodový kalkul, manželská taktika, konstruktivní hádka. 12. Výchova dítěte v rodině: zákonitosti a principy výchovy, typy výchovy, metody výchovy a přístupy ve výchově. 13. Rodinná výchova v podmínkách ZŠ. Shrnutí, evaluace výuky.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 60 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Popsat základní pojmy ze sociální psychologie.
Charakterizovat zákonitosti a principy sociálních jevů z pohledu sociální psychologie.
Odborné dovednosti
Aplikovat jevy ze sociální psychologie do běžných životních situací.
Posoudit jednotlivé způsoby sociální interakce z pohledu zásad efektivní komunikace a mezilidského jednání.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Vymezit obor psychologie rodiny a pojem rodina.
Popsat jednotlivé přístupy využitelné ve studiu rodiny: přístup dynamický, přístup kognitivně-behaviorální, přístup humanistický.
Vyjmenovat metody v diagnostice rodiny: klinické metody, testové metody.
Charakterizovat modely rodinného fungování: symptomatologické, bipolární a mřížkové modely, vývojové modely, procesuální modely.
Objasnit současné trendy v rodině: odkládání mateřství, pozitiva versus negativa rodičovství, velmi mladí rodiče, rodiče ve vyšším věku atd.
Popsat a vysvětlit zákonitosti rodinné výchovy, typy výchovy dítěte, metody výchovy a přístupy ve výchově.
Odborné dovednosti
Zhodnotit jednotlivé přístupy využitelné ve studiu rodiny: přístup dynamický, přístup kognitivně-behaviorální, přístup humanistický.
Podle účelu vybrat vhodné metody v diagnostice rodiny.
Z různých kritérií posoudit současné trendy v rodině: odkládání mateřství, pozitiva versus negativa rodičovství, velmi mladí rodiče, rodiče ve vyšším věku atd.
Navrhnout vhodné metody a přístupy ve výchově dítěte v rodině.
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Odborné dovednosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Seminární práce,
Test,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Seminární práce,
Test,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • FRANCOVÁ, M., DVOŘÁKOVÁ, J. Rozchody, rozvody a zánik manželství. Praha, 2010. ISBN 978-80-7357-586-1.
  • HAMPLOVÁ, D. et al. Rodina a zdraví ? jejich vzájemné souvislosti. Praha, 2013. ISBN 978-80-7419-169-5.
  • JEDLIČKA, R. Psychický vývoj dítěte a výchova. Praha, 2017. ISBN 978-80-271-0096-5.
  • LOVASOVÁ, V. Subjektivní symbolická vizualizace psychologie rodiny. Plzeň, 2011. ISBN 978-80-261-0076-8.
  • MATĚJČEK, Z. Rodiče a děti. 2017. ISBN 978-80-7429-797-7.
  • MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha, 2003. ISBN 80-86429-19-9.
  • MOŽNÝ, I. Rodina a společnost. Praha, 2008. ISBN 978-80-86429-87-8.
  • SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Praha, 2012. ISBN 978-80-7367-250-8.
  • ŠŮLOVÁ, L. Jak učit výchovu k manželství a rodičovství?. Praha, 1995. ISBN 80-7169-218-2.
  • TÓTHOVÁ, J. Úvod do transgenerační psychologie rodiny. Praha, 2011. ISBN 978-80-7367-856-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr