|
Vyučující
|
-
Lahutsina Marina, PhDr. Ph.D.
-
Holá, roz. Jelínková Daniela, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Vymezení oboru psychologie rodiny. Pojem rodina: přístup dynamický, přístup kognitivně-behaviorální, přístup humanistický. Znaky rodiny. Funkce rodiny. 2. Biologické a kulturní kořeny rodiny. Rodina a novodobá společnost. 3. Metody v diagnostice rodiny: obecné principy rodinné diagnostiky a výběr, klinické metody, testové metody. 4. Systémový přístup k rodině: nová vědecká paradigmata, rodinný systém, možnosti a meze uplatnění systémového přístupu. 5. Modely rodinného fungování: symptomatologické, bipolární a mřížkové modely, vývojové modely, procesuální modely. 6. Rodinná resilience: zdravé rodinné fungování, rodinný stres a strategie zvládání zátěže v rodině. 7. Gender pojetí a jeho význam v rodině: genderové stereotypy, gender a výchova, gender a škola. 8. Současné trendy v rodině: odkládání mateřství, pozitiva versus negativa rodičovství, velmi mladí rodiče, rodiče ve vyšším věku atd. 9. Rodiny s postiženým dítětem. Rodiny se zanedbávaným, deprivovaným a týraným dítětem. 10. Manželství: způsoby uzavírání manželství, fáze manželství, zánik manželství, psychologická sociální -ekonomická způsobilost k uzavírání manželství. 11. Problémy, konflikty, rozvod: nejčastější problémy oblasti v manželství, rozvod-rozvodové mýty, porozvodový kalkul, manželská taktika, konstruktivní hádka. 12. Výchova dítěte v rodině: zákonitosti a principy výchovy, typy výchovy, metody výchovy a přístupy ve výchově. 13. Rodinná výchova v podmínkách ZŠ. Shrnutí, evaluace výuky.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Popsat základní pojmy ze sociální psychologie. |
| Charakterizovat zákonitosti a principy sociálních jevů z pohledu sociální psychologie. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Aplikovat jevy ze sociální psychologie do běžných životních situací. |
| Posoudit jednotlivé způsoby sociální interakce z pohledu zásad efektivní komunikace a mezilidského jednání. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Vymezit obor psychologie rodiny a pojem rodina. |
| Popsat jednotlivé přístupy využitelné ve studiu rodiny: přístup dynamický, přístup kognitivně-behaviorální, přístup humanistický. |
| Vyjmenovat metody v diagnostice rodiny: klinické metody, testové metody. |
| Charakterizovat modely rodinného fungování: symptomatologické, bipolární a mřížkové modely, vývojové modely, procesuální modely. |
| Objasnit současné trendy v rodině: odkládání mateřství, pozitiva versus negativa rodičovství, velmi mladí rodiče, rodiče ve vyšším věku atd. |
| Popsat a vysvětlit zákonitosti rodinné výchovy, typy výchovy dítěte, metody výchovy a přístupy ve výchově. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Zhodnotit jednotlivé přístupy využitelné ve studiu rodiny: přístup dynamický, přístup kognitivně-behaviorální, přístup humanistický. |
| Podle účelu vybrat vhodné metody v diagnostice rodiny. |
| Z různých kritérií posoudit současné trendy v rodině: odkládání mateřství, pozitiva versus negativa rodičovství, velmi mladí rodiče, rodiče ve vyšším věku atd. |
| Navrhnout vhodné metody a přístupy ve výchově dítěte v rodině. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Seminární práce, |
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Seminární práce, |
| Test, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Sebehodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
FRANCOVÁ, M., DVOŘÁKOVÁ, J. Rozchody, rozvody a zánik manželství. Praha, 2010. ISBN 978-80-7357-586-1.
-
HAMPLOVÁ, D. et al. Rodina a zdraví ? jejich vzájemné souvislosti. Praha, 2013. ISBN 978-80-7419-169-5.
-
JEDLIČKA, R. Psychický vývoj dítěte a výchova. Praha, 2017. ISBN 978-80-271-0096-5.
-
LOVASOVÁ, V. Subjektivní symbolická vizualizace psychologie rodiny. Plzeň, 2011. ISBN 978-80-261-0076-8.
-
MATĚJČEK, Z. Rodiče a děti. 2017. ISBN 978-80-7429-797-7.
-
MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha, 2003. ISBN 80-86429-19-9.
-
MOŽNÝ, I. Rodina a společnost. Praha, 2008. ISBN 978-80-86429-87-8.
-
SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Praha, 2012. ISBN 978-80-7367-250-8.
-
ŠŮLOVÁ, L. Jak učit výchovu k manželství a rodičovství?. Praha, 1995. ISBN 80-7169-218-2.
-
TÓTHOVÁ, J. Úvod do transgenerační psychologie rodiny. Praha, 2011. ISBN 978-80-7367-856-2.
|