Předmět: Psychopatologie pro učitele

« Zpět
Název předmětu Psychopatologie pro učitele
Kód předmětu KPS/PS1PA
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Malá Dagmar, doc. Mgr. Ph.D.
  • Králová Veronika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Duševní poruchy a jejich etiopatogeneze 2. Periodizace psychického vývoje a jeho varianty 3. Poruchy kognitivních funkcí 4. Psychologická problematika ADHD, DMO, epilepsie 5. Poruchy autistického spektra. 6. Afektivní poruchy v dětství 7. Reaktivní poruchy - posttraumatická stresová porucha 8. Obsedantně kompulzívní porucha, OCD 9. Depresívní syndrom a suicidální chování 10. Neurotické poruchy a poruchy příjmu potravy v dětském věku 11. Disharmonický vývoj osobnosti 12. Psychická deprivace 13. Psychotické stavy v dětském věku

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 12 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- vysvětlit základní pojmy z obecné a vývojové psychologie,
- charakterizovat psychické jevy a strukturu osobnosti,
- popsat náročné životní situace, jejich příčiny a způsoby vyrovnávání se s nimi.
Odborné dovednosti
- aplikovat znalosti z obecné, vývojové a sociální psychologie na učitelskou praxi.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- vysvětlit příčiny psychických poruch,
- rozčlenit psychické poruchy,
- popsat zjevné projevy poruchy příjmu potravy a psychické deprivace u dětí,
- charakterizovat ADHD, DMO, epilepsii,
- charakterizovat poruchy autistického spektra a disharmonický vývoj osobnosti,
- popsat specifika patologické emocionality a neurotických poruch u dětí.
Odborné dovednosti
- posoudit možnosti detekční a podpůrné role učitele u jednotlivých poruch,
- specifikovat požadavky na průběh vzdělávacího procesu u dětí s duševní poruchou,
- konkretizovat funkci pedagogického asistenta při výuce,
- aplikovat adekvátní formy jednání se žáky s duševní poruchou.
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Samostudium,
Individuální konzultace,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Řešení problémů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Průběžné hodnocení,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Bazalová, Barbora. Autismus v edukační praxi. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-262-1195-2.
  • Kohoutek, Rudolf. Patopsychologie a psychopatologie pro pedagogy. Brno : Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4434-0.
  • Langmeier, Josef; Matějček, Zdeněk. Psychická deprivace v dětství. Vydání čtvrté, doplněné, v Nakladatelství Karolinum první. 2011. ISBN 978-80-246-2866-0.
  • Lovasová, Vladimíra; Průšová, Barbora. Psychic lability of future teachers. CER Comparative European Research 2017 : proceedin. 2017.
  • Lovasová, Vladimíra. Souvislosti neuroticismu. První vydání. 2017. ISBN 978-80-261-0675-3.
  • Miňhová, Jana; Lovasová, Vladimíra. Psychopatologie : pedagogické, právní a sociální aspekty. 2018. ISBN 978-80-7380-721-4.
  • Orel, Miroslav. Psychopatologie. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3737-9.
  • Pugnerová, Michaela; Kvintová, Jana. Přehled poruch psychického vývoje. Vydání 1. 2016. ISBN 978-80-247-5452-9.
  • Vágnerová, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozĹĄ. a přeprac. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr