Předmět: Psychologie rodiny pro učitele

« Zpět
Název předmětu Psychologie rodiny pro učitele
Kód předmětu KPS/PS1RO
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Králová Veronika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Rodina (vymezení, znaky, funkce, sociokulturní podmíněnost, historie). 2. Znaky současné rodiny, typy rodinných struktur, rodinné subsystémy. 3. Modely rodinného fungování: symptomatologické, bipolární a mřížkové modely, vývojové modely, procesuální modely. 4. Výběr životního partnera (teorie výběru partnera, zralost pro manželství, dishestické vlastnosti, charakteristika předsňatkového období). 5. Typologie manželského soužití (osobnostní rysy manželů, hodnotové preference). 6. Složky manželského soužití a jejich vliv na vztahy (péče o domácnost a děti, finance, volný čas, komunikace). 7. Poruchy manželského soužití (intramatrimoniální a extramatrimonilání problémy). 8. Rodičovství (charakteristika role, typologie rodičů, výchovné styly, poruchy výchovy). 9. Role a funkce širší rodiny (pozitivní a negativní vlivy prarodičů a dalších příbuzných) 10. Problémové rodiny v kontextu funkčnosti (přetížená, odkládající, ambiciózní, neúplná rodina) 11. Klinické rodiny (nemoc v rodině, rodina se závislým členem, násilí v rodině). 12. Rodinná resilience: zdravé rodinné fungování, rodinný stres a strategie zvládání zátěže v rodině. 13. Komunikace učitele s rodiči žáka.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 50 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 8 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- vysvětlit základní pojmy z vývojové psychologie,
- objasnit proces socializace osobnosti,
- popsat dynamiku sociálních skupin,
- charakterizovat sociálně psychologické vlastnosti osobnosti.
Odborné dovednosti
- rozeznat poruchy komunikace,
- navrhnout strukturu kazuistiky.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- definovat rodinu, její znaky a funkce,
- popsat složky a dynamiku rodinného soužití,
- objasnit modely rodinného fungování,
- charakterizovat rodičovskou roli.
Odborné dovednosti
- na základě analýzy případových studií rozpoznat problémovou a klinickou rodinu,
- vhodně uplatnit principy komunikace s rodiči.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Řešení problémů,
Diskuse,
Samostudium,
Inscenační metody, hraní rolí,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Řešení problémů,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Gilbert, Guy. Rodina : poklad naší doby. Vydání první. 2018. ISBN 978-80-262-1330-7.
  • Lovasová, Vladimíra. Subjektivní symbolická vizualizace psychologie rodiny. Vyd. 1. V Plzni : Západočeská univerzita, 2011. ISBN 978-80-261-0076-8.
  • Matoušek, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha, 1993. ISBN 80-901424-7-8.
  • Minuchin, Salvador. Rodina a rodinná terapie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0371-1.
  • Možný, Ivo. Rodina a společnost. Praha : Sociologické nakladatelství, 2006. ISBN 80-86429-58-X.
  • Nožířová, Jana. Náhradní rodinná péče. Praha : Linde, 2012. ISBN 978-80-8613191-7.
  • Rheinwaldová, Eva. Rodičovství není pro každého. 1. vyd. Praha : Motto, 1993. ISBN 80-901338-4-3.
  • Satir, Virginia. Kniha o rodině. 1. vyd. [S.l.] : Institut Virginie Satirové [etc.], 1994. ISBN 80-901325-0-2.
  • Sobotková, Irena. Psychologie rodiny. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-559-8.
  • Tóthová, Jana. Úvod do transgenerační psychologie rodiny : transgenerační přenos vzorců rodinného traumatu a zdroje jeho uzdravení. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-856-2.
  • Vaníčková, Eva. Násilí v rodině : Syndrom zneužívaného a zanedbávaného dítěte. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-008-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr