Předmět: Psychologie 2

« Zpět
Název předmětu Psychologie 2
Kód předmětu KPS/PS2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Rousová Ilona, PhDr.
Obsah předmětu
1. Sociální percepce, chyby v soc. percepci. 2. Sociální skupiny, charakteristika, struktura a klasifikace sociálních skupin. 3. Socializační proces, poruchy socializace, deprivace. 4. Sociální komunikace - složky, poruchy komunikace. 5. Transakční analýza, základy asertivní komunikace. 6. Učení, charakteristika druhů učení. Podmínky efektivního učení, opakování a zapomínání. 7. Motivace, analýza motivačních faktorů. Motivace ve vyučovací hodině. 8. Analýza příčin neprospěchu žáků. 9. Kreativita a kreativní vyučování. 10. Hodnocení žáků, druhy hodnocení a jeho dopady na žáka. 11. Školní třída jako sociální skupina. Utváření autority učitele. 12. Výchovné prostředky a metody, odměny a tresty. 13. Agresivita a šikana ve škole a na pracovišti.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Samostudium studentů, Přednáška, Seminář
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 10 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 13 hodin za semestr
  • Projekt týmový [20-60 / počet studentů] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
předpokladem pro studium PS2 je absolvování předmětu PS1
Výsledky učení
studenti: - vysvětlí význam psychhologie pro úspěšnou práci učitele - objasní chyby v sociální percepci ve vztahu učitel-žák - rozliší úspěšnou a neúspěšnou komunikaci - vysvětlí příčiny neprospěch žáků - vymezí motivační faktory ve vyučovacím procesu - zdůvodní postupy řešení problémových situací ve škole
Vyučovací metody
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Skupinová výuka,
Samostudium,
Hodnotící metody
Ústní zkouška,
Doporučená literatura
  • ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
  • Helus, Z. Sociální psychologie pro učitele. Praha, Karolinum, 2001.
  • Helus, Zdeněk. Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1982.
  • HRABAL, V. Sociální psychologie pro učitele : vybraná témata. 2. vyd. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0436-1.
  • Hrabal, Vladimír; Helus, Zdeněk. Sociální psychologie pro učitele : Základní pojmy a pedagog. aplikace : Určeno pro posl. fak. pedagog.. 2. dotisk 1. vyd. Praha : SPN, 1987.
  • Janoušek, Jaromír. Sociální psychologie : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. filozof. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1988.
  • JIŘINCOVÁ, B., ČERVENKA, S. Vybrané problémy psychologie učení : Určeno stud. 2. - 4. roč. učitelství ZŠ a učitelství VVP. 1. vyd. [Plzeň] : Západočeská univerzita, 1992. ISBN 80-7043-057-5.
  • Krejčířová, Dana; Říčan, Pavel. Dětská klinická psychologie. Vyd. 3., přepracované a doplněné. Praha : Grada, 1997. ISBN 80-7169-512-2.
  • Mareš, Jiří. Komunikace ve škole. Brno : Masarykova univerzita, Centrum pro další vzdělávání učitelů, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
  • Petty, Geoffrey. Moderní vyučování : [praktická příručka]. 1. vyd. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7.
  • Prunner, Pavel; Kubíková, Alena; Miňhová, Jana. Vybrané kapitoly ze sociální psychologie pro učitele. 3. nezm. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1996. ISBN 80-7043-204-7.
  • Trpišovská, Dobromila. Kapitoly ze sociální psychologie. Vyd. 1. Ústí nad Labem : Pedagogická fakulta Univerzity J. E. Purkyně, 2000. ISBN 80-7044-304-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr