1. Social cognition (first impression, social stereotypes, causal attributions). 2. Social groups (characteristics, structure, and classification of social groups). 3. Socialization; Socialization disorder; deprivation. 4. Social communication: characteristics and components of communication; communication disorders. 5. Transactional analysis, basic techniques of assertive communication. 6. Concept of learning; characteristics of learning; types of learning. Principles of effective learning; repeating and forgetting. 7. Motivation; analysis of motive factors. Motivation in teaching process. 8. Analysis of causes of bad grades. 9. Creativity and creative teaching. 10. Pupils' assessment; types of assessment, and its effect on the pupil. 11. School class as a social group. 12. Educational facilities; methods; and awards and punishments. 13. Aggressiveness and bullying in schools and workplace.
|
Students can: - explain the significance of psychology for successful teachers' work performance, - illustrate social stereotypes in the relation teacher-pupil, - distinguish successful from non-successful communication, - explain causes of bad grades, - define motive factors in teaching process, - give reasons for problem solving proceeding in schools. |
-
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
-
Helus, Z. Sociální psychologie pro učitele. Praha, Karolinum, 2001.
-
Helus, Zdeněk. Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1982.
-
HRABAL, V. Sociální psychologie pro učitele : vybraná témata. 2. vyd. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0436-1.
-
Hrabal, Vladimír; Helus, Zdeněk. Sociální psychologie pro učitele : Základní pojmy a pedagog. aplikace : Určeno pro posl. fak. pedagog.. 2. dotisk 1. vyd. Praha : SPN, 1987.
-
Janoušek, Jaromír. Sociální psychologie : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. filozof. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1988.
-
JIŘINCOVÁ, B., ČERVENKA, S. Vybrané problémy psychologie učení : Určeno stud. 2. - 4. roč. učitelství ZŠ a učitelství VVP. 1. vyd. [Plzeň] : Západočeská univerzita, 1992. ISBN 80-7043-057-5.
-
Krejčířová, Dana; Říčan, Pavel. Dětská klinická psychologie. Vyd. 3., přepracované a doplněné. Praha : Grada, 1997. ISBN 80-7169-512-2.
-
Mareš, Jiří. Komunikace ve škole. Brno : Masarykova univerzita, Centrum pro další vzdělávání učitelů, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
-
Petty, Geoffrey. Moderní vyučování : [praktická příručka]. 1. vyd. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7.
-
Prunner, Pavel; Kubíková, Alena; Miňhová, Jana. Vybrané kapitoly ze sociální psychologie pro učitele. 3. nezm. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1996. ISBN 80-7043-204-7.
-
Trpišovská, Dobromila. Kapitoly ze sociální psychologie. Vyd. 1. Ústí nad Labem : Pedagogická fakulta Univerzity J. E. Purkyně, 2000. ISBN 80-7044-304-9.
|