Vyučující
|
-
Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Lehký Vladimír, Doc. MUDr. CSc.
-
Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
-
Beláňová Eva, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Referenční skupiny, skupinové normy a hodnoty. 2. Zdraví jako životní hodnota. Výchova ke zdraví v primárních skupinách. 3. Materiálně ekonomické podmínky rodiny, životní styl rodiny a identifikace s hodnotou zdraví. 4. Interpersonální vztahy v primárních sociálních skupinách. Komunikace a duševní zdraví. 5. Neúplná rodina jako jeden z deprivačních faktorů vývoje osobnosti dítěte. Sociální deprivace a zdraví. 6. Sociální zdraví a sekundární referenční skupiny. 7. Školní prostředí, referenční skupiny a jejich vliv na zdraví jedince. 8. Vrstevnické skupiny a riziko sociálně patologických jevů. 9. Zájmové skupiny jako faktory ovlivňující zdraví jedince. 10. Pracovní skupiny jako faktory ovlivňující zdraví jedince. 11. Pojetí hodnoty zdraví z hlediska multikulturního, ideové skupiny. 12. Možnosti rodinné a skupinové terapie ve vztahu ke zdraví 13. Evaluace
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Seminář
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Definovat klíčové pojmy z psychologie osobnosti a sociální psychologie. |
Charakterizovat osobnost z pohledu současných koncepcí sociálně psychologického přístupu. |
Popsat sociální skupinu, uvést klasifikaci sociálních skupin. |
Objasnit principy skupinových procesů (skupinové dynamiky). |
Definovat zdraví a uvést determinanty zdraví. |
Odborné dovednosti |
---|
Zhodnotit podle různých kritérií současné koncepce sociálně psychologického pojetí osobnosti. |
Rozlišit povahu jednání jedince v sociální skupině (dominance-submisivita, extraverze-introverze atd.). |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Definovat zdraví jako životní hodnotu ve společnosti. |
Vysvětlit proces interpersonálních vztahů v kontextu jeho vlivu na utváření zdraví. |
Objasnit princip sociální opory na zdraví jedince. |
Vyjmenovat a charakterizovat jednotlivé sociální programy podporující zdraví. |
Odborné dovednosti |
---|
Posoudit vlivy sociálních skupin (rodina, školní třída, vrstevnické skupiny pracovní skupiny atd.) na zdraví jedince. |
Navrhnout postupy pro posílení sociálního zdraví ve vztahu ke konkétní skupině. |
Zhodnodnotit podle různých kritérií sociální programy podporující zdraví. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Kebza, Vladimír, 1953-. Psychosociální determinanty zdraví / Vladimír Kebza. Praha : Academia, 2005, 2005. ISBN 80-200-1307-5.
-
KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole.. Praha: Portál, 2005.
-
MATĚJČEK, Z. a kol. Náhradní rodinná péče.. Praha: Portál, 1999.
-
MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť.. Praha: Portál, 1993.
-
NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. 1. vyd.. Praha: Academia, 1999.
-
Payne, Jan. Kvalita života a zdraví. Vyd. 1. V Praze : Triton, 2005. ISBN 80-7254-657-0.
-
Sobotková, Irena. Psychologie rodiny. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-250-8.
-
TRAPKOVÁ, L., CHVÁLA, V. Rodinná terapie psychosomatických poruch.. Praha: Portál, 2004.
-
Výrost, Jozef; Slaměník, Ivan. Sociální psychologie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1428-8.
|