Předmět: Psychosociální zdraví

« Zpět
Název předmětu Psychosociální zdraví
Kód předmětu KPS/PSCHZ
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Lehký Vladimír, Doc. MUDr. CSc.
  • Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
  • Beláňová Eva, Mgr.
Obsah předmětu
1. Referenční skupiny, skupinové normy a hodnoty. 2. Zdraví jako životní hodnota. Výchova ke zdraví v primárních skupinách. 3. Materiálně ekonomické podmínky rodiny, životní styl rodiny a identifikace s hodnotou zdraví. 4. Interpersonální vztahy v primárních sociálních skupinách. Komunikace a duševní zdraví. 5. Neúplná rodina jako jeden z deprivačních faktorů vývoje osobnosti dítěte. Sociální deprivace a zdraví. 6. Sociální zdraví a sekundární referenční skupiny. 7. Školní prostředí, referenční skupiny a jejich vliv na zdraví jedince. 8. Vrstevnické skupiny a riziko sociálně patologických jevů. 9. Zájmové skupiny jako faktory ovlivňující zdraví jedince. 10. Pracovní skupiny jako faktory ovlivňující zdraví jedince. 11. Pojetí hodnoty zdraví z hlediska multikulturního, ideové skupiny. 12. Možnosti rodinné a skupinové terapie ve vztahu ke zdraví 13. Evaluace

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Seminář
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Definovat klíčové pojmy z psychologie osobnosti a sociální psychologie.
Charakterizovat osobnost z pohledu současných koncepcí sociálně psychologického přístupu.
Popsat sociální skupinu, uvést klasifikaci sociálních skupin.
Objasnit principy skupinových procesů (skupinové dynamiky).
Definovat zdraví a uvést determinanty zdraví.
Odborné dovednosti
Zhodnotit podle různých kritérií současné koncepce sociálně psychologického pojetí osobnosti.
Rozlišit povahu jednání jedince v sociální skupině (dominance-submisivita, extraverze-introverze atd.).
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Definovat zdraví jako životní hodnotu ve společnosti.
Vysvětlit proces interpersonálních vztahů v kontextu jeho vlivu na utváření zdraví.
Objasnit princip sociální opory na zdraví jedince.
Vyjmenovat a charakterizovat jednotlivé sociální programy podporující zdraví.
Odborné dovednosti
Posoudit vlivy sociálních skupin (rodina, školní třída, vrstevnické skupiny pracovní skupiny atd.) na zdraví jedince.
Navrhnout postupy pro posílení sociálního zdraví ve vztahu ke konkétní skupině.
Zhodnodnotit podle různých kritérií sociální programy podporující zdraví.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Kebza, Vladimír, 1953-. Psychosociální determinanty zdraví / Vladimír Kebza. Praha : Academia, 2005, 2005. ISBN 80-200-1307-5.
  • KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole.. Praha: Portál, 2005.
  • MATĚJČEK, Z. a kol. Náhradní rodinná péče.. Praha: Portál, 1999.
  • MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť.. Praha: Portál, 1993.
  • NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. 1. vyd.. Praha: Academia, 1999.
  • Payne, Jan. Kvalita života a zdraví. Vyd. 1. V Praze : Triton, 2005. ISBN 80-7254-657-0.
  • Sobotková, Irena. Psychologie rodiny. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-250-8.
  • TRAPKOVÁ, L., CHVÁLA, V. Rodinná terapie psychosomatických poruch.. Praha: Portál, 2004.
  • Výrost, Jozef; Slaměník, Ivan. Sociální psychologie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1428-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr