Lecturer(s)
|
-
Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Lehký Vladimír, Doc. MUDr. CSc.
-
Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
-
Beláňová Eva, Mgr.
|
Course content
|
1. Reference Groups; Group norms and values. 2. Health as a life value. Health Education in primary groups. 3. Material economic conditions of family; Lifestyle of family; and health value identification. 4. Interpersonal relationships in primary social groups. Communication and mental health. 5. Incomplete family as one of deprivation factors of child?s personality development. Social deprivation and health. 6. Social health and secondary reference group. 7. School environment, reference group, and their influence on individual health. 8. Peer group, and risk of social pathological phenomena. 9. Interest groups as factors affecting individual health. 10. Working groups as factors affecting individual health. 11. Concept of health value from multicultural point of view; Ideological groups. 12. Possibilities of family and group therapy in relation to health. 13. Evaluation
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture supplemented with a discussion, Students' portfolio, Individual study, Students' self-study, Self-study of literature, Seminar
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 10 hours per semester
- Individual project (40)
- 20 hours per semester
- Contact hours
- 26 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Definovat klíčové pojmy z psychologie osobnosti a sociální psychologie. |
Charakterizovat osobnost z pohledu současných koncepcí sociálně psychologického přístupu. |
Popsat sociální skupinu, uvést klasifikaci sociálních skupin. |
Objasnit principy skupinových procesů (skupinové dynamiky). |
Definovat zdraví a uvést determinanty zdraví. |
Skills |
---|
Zhodnotit podle různých kritérií současné koncepce sociálně psychologického pojetí osobnosti. |
Rozlišit povahu jednání jedince v sociální skupině (dominance-submisivita, extraverze-introverze atd.). |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
Definovat zdraví jako životní hodnotu ve společnosti. |
Vysvětlit proces interpersonálních vztahů v kontextu jeho vlivu na utváření zdraví. |
Objasnit princip sociální opory na zdraví jedince. |
Vyjmenovat a charakterizovat jednotlivé sociální programy podporující zdraví. |
Skills |
---|
Posoudit vlivy sociálních skupin (rodina, školní třída, vrstevnické skupiny pracovní skupiny atd.) na zdraví jedince. |
Navrhnout postupy pro posílení sociálního zdraví ve vztahu ke konkétní skupině. |
Zhodnodnotit podle různých kritérií sociální programy podporující zdraví. |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Seminar |
Self-study of literature |
Individual study |
Students' portfolio |
Skills |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Seminar |
Self-study of literature |
Individual study |
Students' portfolio |
Competences |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Seminar |
Self-study of literature |
Individual study |
Students' portfolio |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Oral exam |
Seminar work |
Skills |
---|
Oral exam |
Seminar work |
Competences |
---|
Oral exam |
Seminar work |
Recommended literature
|
-
Kebza, Vladimír, 1953-. Psychosociální determinanty zdraví / Vladimír Kebza. Praha : Academia, 2005, 2005. ISBN 80-200-1307-5.
-
KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole.. Praha: Portál, 2005.
-
MATĚJČEK, Z. a kol. Náhradní rodinná péče.. Praha: Portál, 1999.
-
MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť.. Praha: Portál, 1993.
-
NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. 1. vyd.. Praha: Academia, 1999.
-
Payne, Jan. Kvalita života a zdraví. Vyd. 1. V Praze : Triton, 2005. ISBN 80-7254-657-0.
-
Sobotková, Irena. Psychologie rodiny. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-250-8.
-
TRAPKOVÁ, L., CHVÁLA, V. Rodinná terapie psychosomatických poruch.. Praha: Portál, 2004.
-
Výrost, Jozef; Slaměník, Ivan. Sociální psychologie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1428-8.
|