Předmět: Psychologická diagnostika

« Zpět
Název předmětu Psychologická diagnostika
Kód předmětu KPS/PSDI
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Králová Veronika, Mgr. Ph.D.
  • Cifrová Iveta, PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Psychodiagnostika jako vědecká disciplína. 2. Pojetí vývoje a možnosti psychodiagnostiky. 3. Vývojové změny a vývojové modely. 4. Experimentálně psychologický přístup v psychologické diagnostice. 5. Psychologické aspekty osobního kontaktu v diagnostice. 6. Základní psychodiagnostické metody (klasifikace). 7. Obecné psychodiagnostické metody. 8. Specifické psychodiagnostické metody (metody subjektivní, objektivní, projektivní) 9. Možnosti psychodiagnostiky v aplikačních oblastech. 10. Praktický výcvik ve vybraných základních psychodiagnostických technikách (využitelných ve školním poradenství). 11. Využití počítačové techniky v psychodiagnostice. 12. Základy interpretace psychodiagnostických nálezů. 13. Zásady psychologické etiky a práce s psychologickým poznatkem.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Studium metodou řešení problémů, Samostudium studentů, Přednáška
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 50 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- vysvětlit základní pojmy z obecné, sociální a vývojové psychologie
- charakterizovat strukturu osobnosti
- popsat poruchy komunikace
Odborné dovednosti
- rozpoznat chyby sociální percepce
- aplikovat zásady umění jednat s lidmi
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- popsat experimentálně psychologický přístup v psychologické diagnostice
- vysvětlit psychologické aspekty osobního kontaktu v diagnostice
- vyjmenovat základní psychodiagnostické metody
- objasnit etické principy psychodiagnostiky
Odborné dovednosti
- aplikovat základní psychodiagnostické metody na školní praxi v kontextu vývojových změn
- administrovat vybrané psychodiagnostické techniky
- orientačně interpretovat psychodiagnostický nález
- navrhnout další postupy při zachování psychodiagnostické etiky
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Odborné dovednosti
Přednáška s demonstrací,
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Samostudium,
Obecné způsobilosti
Řešení problémů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Test,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Adams, Susan. Testy rodinné soudržnosti. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-501-6.
  • Bednářová, Jiřina. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let/. Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1829-0.
  • Belešová, Mária. Kresba ako výskumný nástroj : Čo skúmať v detskej kresbe a ako ju interpretovať. 2017. ISBN 978-80-223-4397-8.
  • Cognet, G. Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0499-.
  • Kantor, Jiří; Drlíčková, Svatava,; Friedlová, Martina; Weber, Jana; Koucun, Jan,; Komzáková, Martina,; Kružíková, Lenka. Muzikoterapie a arteterapie pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. 2014. ISBN 978-80-7510-095-5.
  • Mareš, Jiří. Psychodiagnostika podporovaná počítačem. Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání, 1992. ISBN 80-211-0121-0.
  • Mezera, Antonín. Dotazníky k sebehodnocení žáka. 2015. ISBN 978-80-7496-181-6.
  • Simbartl, Petr. Využití programovatelné robotické hračky Bee-bot v mateřské škole a na prvním stupni ZŠ pro testování klíčové kompetence k řešení problémů. Edukácia ISSN 1339-8725 Roč. 3, č. 2 (2019), s. 16. 2019.
  • Svoboda, Mojmír; Krejčířová, Dana; Vágnerová, Marie. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-545-8.
  • Svoboda, Mojmír. Psychologická diagnostika dospělých. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-327-7.
  • Šípek, Jiří. Projektivní metody. Praha : ISV nakladatelství, 2000. ISBN 80-85866-53-6.
  • VYMĚTAL, J. Úvod do psychoterapie. 2., aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2003. ISBN 80-247-0253-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr