Lecturer(s)
|
-
Králová Veronika, Mgr. Ph.D.
-
Cifrová Iveta, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
1. Psychological Diagnostics as a science discipline. 2. Concept of development and possibilities of psychodiagnostics. 3. Developmental changes and developmental models. 4. Experimental psychological approach in psychodiagnostics. 5. Psychological aspects of individual communication in diagnostics. 6. Basic psychodiagnostic models (classification). 7. General psychodiagnostic methods. 8. Specific psychodiagnostic methods (subjective, objective, and projective methods). 9. Possibilities of psychodiagnostics in application areas. 10. Practical training in selected basic psychodiagnostic techniques (applicable in school counseling). 11. Use of computerized techniques in psychodiagnostics. 12. Basis of interpretation of psychodiagnostic findings. 13. Principles of psychology ethics code, and the work with psychological knowledge.
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture supplemented with a discussion, Lecture with practical applications, Task-based study method, Students' self-study, Lecture
- Contact hours
- 52 hours per semester
- Preparation for formative assessments (2-20)
- 20 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 50 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
- vysvětlit základní pojmy z obecné, sociální a vývojové psychologie |
- charakterizovat strukturu osobnosti |
- popsat poruchy komunikace |
Skills |
---|
- rozpoznat chyby sociální percepce |
- aplikovat zásady umění jednat s lidmi |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
- popsat experimentálně psychologický přístup v psychologické diagnostice |
- vysvětlit psychologické aspekty osobního kontaktu v diagnostice |
- vyjmenovat základní psychodiagnostické metody |
- objasnit etické principy psychodiagnostiky |
Skills |
---|
- aplikovat základní psychodiagnostické metody na školní praxi v kontextu vývojových změn |
- administrovat vybrané psychodiagnostické techniky |
- orientačně interpretovat psychodiagnostický nález |
- navrhnout další postupy při zachování psychodiagnostické etiky |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Interactive lecture |
Task-based study method |
Individual study |
Textual studies |
Skills |
---|
Lecture with visual aids |
Seminar |
Task-based study method |
Self-study of literature |
Competences |
---|
Task-based study method |
Discussion |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Combined exam |
Test |
Skills |
---|
Skills demonstration during practicum |
Continuous assessment |
Competences |
---|
Continuous assessment |
Self-evaluation |
Recommended literature
|
-
Adams, Susan. Testy rodinné soudržnosti. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-501-6.
-
Bednářová, Jiřina. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let/. Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1829-0.
-
Belešová, Mária. Kresba ako výskumný nástroj : Čo skúmať v detskej kresbe a ako ju interpretovať. 2017. ISBN 978-80-223-4397-8.
-
Cognet, G. Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0499-.
-
Kantor, Jiří; Drlíčková, Svatava,; Friedlová, Martina; Weber, Jana; Koucun, Jan,; Komzáková, Martina,; Kružíková, Lenka. Muzikoterapie a arteterapie pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. 2014. ISBN 978-80-7510-095-5.
-
Mareš, Jiří. Psychodiagnostika podporovaná počítačem. Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání, 1992. ISBN 80-211-0121-0.
-
Mezera, Antonín. Dotazníky k sebehodnocení žáka. 2015. ISBN 978-80-7496-181-6.
-
Simbartl, Petr. Využití programovatelné robotické hračky Bee-bot v mateřské škole a na prvním stupni ZŠ pro testování klíčové kompetence k řešení problémů. Edukácia ISSN 1339-8725 Roč. 3, č. 2 (2019), s. 16. 2019.
-
Svoboda, Mojmír; Krejčířová, Dana; Vágnerová, Marie. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-545-8.
-
Svoboda, Mojmír. Psychologická diagnostika dospělých. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-327-7.
-
Šípek, Jiří. Projektivní metody. Praha : ISV nakladatelství, 2000. ISBN 80-85866-53-6.
-
VYMĚTAL, J. Úvod do psychoterapie. 2., aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2003. ISBN 80-247-0253-3.
|