Vyučující
|
-
Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
-
Markvartová Jitka, doc. PhDr. CSc.
-
Kovářová Zdenka, PhDr.
|
Obsah předmětu
|
1. Význam duševní hygieny, základní kategorie, metody duševní hygieny 2. Duševní zdraví - vymezení pojmu, obecné předpoklady duševního zdraví, adaptace, maladaptace 3. Sebepoznání a sebevýchova, metody sebepoznávání 4. Stres jako rizikový faktor ohrožující duševní rovnováhu a jeho projevy 5. Příčiny a následky stresu 6. Zvládání stresu akutního a chronického 7. Životospráva z hlediska duševní hygieny 8. Pohybová aktivita, sport 9. Výživa 10. Spánek a odpočinek 11. Denní režim, hospodaření s časem 12. Sociální aspekty duševní hygieny 12. Hygiena duševní práce 13. Pracovní prostředí z psychohygienického hlediska
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
E-learning, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Seminář
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 13 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 13 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- objasnit základní pojmy a kategorie z obecné psychologie a psychologie osobnosti, |
- charakterizovat vzájemnou podmíněnost náročných životních situací a emocí na psychologické a biologické úrovni. |
Odborné dovednosti |
---|
- pracovat s odbornými psychologickými zdroji, |
- provést seberteflexi. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit význam duševní hygieny pro život a charakterizovatu její základní kategorie |
uvést obecné předpoklady duševního zdraví |
popsat metody sebepoznání |
vysvětlit průběh stresové reakce v kontextu projevů a následků stresu |
charakterizovat složky životního stylu ovlivňující zdraví |
Odborné dovednosti |
---|
zpracovat časový snímek |
zhodnotit kvalitu vlastní životosprávy |
posoudit vlastní úroveň stresu |
vytvořit plán zkvalitnění vlastní životosprávy |
navrhnout náměty na minimalizaci stresu ve škole a na pracovišti |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
E-learning, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Samostatná práce studentů, |
Řešení problémů, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Hennig, Claudius; Keller, Gustav. Antistresový program pro učitele : projevy, příčiny a způsoby překonání stresu z povolání. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-093-6.
-
Jiřincová, Božena; Holeček, Václav; Miňhová, Jana. Vybrané kapitoly z psychologie zdraví. 1. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1996. ISBN 80-7082-308-9.
-
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-774-4.
-
Machač, Miloš; Hoskovec, Jiří; Machačová, Helena. Duševní hygiena a prevence zátěže : Určeno pro posl. fak. filozof.. 1. vyd. Praha : SPN, 1984.
-
McGee, Paul. Jak si nedělat starosti : malé změny, díky kterým se budete méně stresovat a více si užívat života. 1. vyd. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4513-8.
-
Míček, Libor. Autoregulační a sociální aspekty duševního zdraví. Praha, SPN, 1980.
-
Míček, Libor. Duševní hygiena : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. filozof. fakulty oboru psychologie. 1. vyd. Praha : SPN, 1984.
-
Míček, Libor. Sebevýchova a duševní zdraví. 2., dopl. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1982.
-
Novák, Tomáš; Capponi, Věra. Sám sobě psychologem. 4., přeprac. vyd. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4825-2.
-
Poschkamp, Thomas. Vyhoření: rozpoznání, léčba, prevence. Brno: Edika, 2013. ISBN 978-80-266-0161-6.
-
Vobořilová, Jarmila. Duševní hygiena a stres. Praha: ČVUT, 2015. ISBN 978-80-01-05724-7.
|