Předmět: Psychologie předškolního dítěte

« Zpět
Název předmětu Psychologie předškolního dítěte
Kód předmětu KPS/PSM
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Malá Dagmar, doc. Mgr. Ph.D.
  • Markvartová Jitka, doc. PhDr. CSc.
Obsah předmětu
Obecně formulované okruhy témat ke státní závěrečné zkoušce.

Studijní aktivity a metody výuky
Diskuse, Demonstrace dovedností
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
získat předepsaný počet kreditů ve stanovené struktuře povinných a povinně volitelných psychologických předmětů.
Odborné dovednosti
správně a s porozuměním používat odborné psychologické pojmy
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizovat klíčové poznatky studijního oboru
objasnit základní vztahy mezi kategoriemi psychologické povahy
analyzovat modelovou situaci z psychologického hlediska
Odborné dovednosti
aplikovat získané znalosti na řešení reálných problémů s dětmi předškolního věku a jejich rodiči
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Diskuse,
Řešení problémů,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Portfolio,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Doporučená literatura
  • Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika.
  • Allen, K. Eileen; Marotz, Lyn R. Přehled vývoje dítěte : od prenatálního období do 8 let. Vyd. 1. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.
  • BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost: Co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno, 2010. ISBN 978-80-251-2569-4.
  • Bednářová, Jiřina; Šmardová, Vlasta. Diagnostika dítěte předškolního věku : co by mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vyd. Brno : Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1.
  • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
  • Blatný, Marek; Plháková, Alena. Temperament, inteligence, sebepojetí : nové pohledy na tradiční témata psychologického výzkumu. Vyd. 1. Brno : Psychologický ústav AV ČR, 2003. ISBN 80-86620-05-0.
  • ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
  • ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-534-3.
  • FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4.
  • Hayesová, Nicky. Základy sociální psychologie. Vyd. 3. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-763-9.
  • Helus, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. 2., přepracované a doplněné vydání. 2015. ISBN 978-80-247-4674-6.
  • JEDLIČKA, R. Poruchy socializace u dětí a dospívajících.. 2015. ISBN 9788024754475.
  • Klusák, Miroslav. Morální vývoj školáků a předškoláků paradigmatické výzvy dle Jeana Piageta. V Praze : Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2352-8.
  • Kohoutek, Rudolf. Patopsychologie a psychopatologie pro pedagogy. Brno : Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4434-0.
  • Koťátková, Soňa. Dítě a mateřská škola/. Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1568-1.
  • Kučera, Dalibor. Moderní psychologie : hlavní obory a témata současné psychologické vědy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4621-0.
  • LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
  • Langmeier, Josef; Matějček, Zdeněk. Psychická deprivace v dětství. Vydání čtvrté, doplněné, v Nakladatelství Karolinum první. 2011. ISBN 978-80-246-2866-0.
  • Lovasová, Vladimíra; Miňhová, Jana. Socio-psychological personality traits as a precondition for social inclusion. Acta medicinae et sociologica ISSN 2062-0284 Vol. 2015.
  • Lovasová, Vladimíra; Průšová, Barbora. Psychic lability of future teachers. CER Comparative European Research 2017 : proceedin. 2017.
  • Mareš, Jiří. Komunikace ve škole. Brno : Masarykova univerzita, Centrum pro další vzdělávání učitelů, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
  • Mareš, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
  • Mertin, Václav; Gillernová, Ilona. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Vyd. 1. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-799-X.
  • Mertin, Václav,; Gillernová, Ilona. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Třetí vydání. 2015. ISBN 978-80-262-0977-5.
  • Miňhová, Jana; Lovasová, Vladimíra. Psychopatologie : pedagogické, právní a sociální aspekty. 2018. ISBN 978-80-7380-721-4.
  • Mlčák, Zdeněk. Prosociální chování v kontextu dispozičních aspektů osobnosti. Vyd. 1. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7368-857-8.
  • Nakonečný, Milan. Psychologie osobnosti. Praha : Academia, 1995. ISBN 80-200-0525-0.
  • Orel, Miroslav. Psychopatologie. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3737-9.
  • Plháková, Alena. Učebnice obecné psychologie. Vyd. 1. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1387-3.
  • Prunner, Pavel; Kubíková, Alena; Miňhová, Jana. Vybrané kapitoly ze sociální psychologie pro učitele. 3. nezm. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1996. ISBN 80-7043-204-7.
  • Pugnerová, Michaela; Kvintová, Jana. Přehled poruch psychického vývoje. Vydání 1. 2016. ISBN 978-80-247-5452-9.
  • Vágnerová, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozĹĄ. a přeprac. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.
  • Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
  • Večerka, Kazimír; Hulmáková, Jana,; Štěchová, Markéta. Mladiství v procesu poruchové socializace. Vydání: první. 2019. ISBN 978-80-7338-184-4.
  • VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní