Předmět: Psychologie osobnosti

« Zpět
Název předmětu Psychologie osobnosti
Kód předmětu KPS/PSOS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
  • Beňová Jarmila, Mgr. Ph.D.
  • Prošková Ivana, Mgr. Ph.D.
  • Polach Pavel, doc. PhDr. Ph.D.
  • Bukačová Kerstin, Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
TÉMATA PŘEDNÁŠEK Z PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI 1. Úvod do studia psychologie osobnosti, její předmět, význam, zařazení 2. Pojem osobnost, její struktura 3. Základní přístupy zkoumání osobnosti 4. Biologická a sociokulturní determinace, modely determinace 5. Motivace, zákonitosti motivace, třídění potřeb 6. Charakter, postoje, jejich utváření 7. Seberegulační vlastnosti, vlastnosti vůle 8. Temperament, základní typologie temperamentu 9. Schopnosti, vlohy, speciální schopnosti, inteligence, tvořivost 10. Frustrace, obranné mechanismy, deprivace 11. Stres, fáze, stresory, prevence a management stresu 12. Konflikt, typy konfliktů, jejich příčiny a způsoby řešení

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s praktickými aplikacemi, Diskuse, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury
  • Kontaktní výuka - 8 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 35 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- popsat základní znalosti z obecné psychologie v rozsahu učiiva středních škol
- znát klíčové psychické vlastnosti své vlastní osobnosti, speciální schopnosti, dovednosti, postoje, způsoby reagování
- stručně charakterizovat osobnost svých rodičů (event.prarodičů), tj. vyjmenovat klíčové vlastnosti, speciální schopnosti, dovednosti, postoje, způsoby reagování, zájmy apod.
Odborné dovednosti
- samostatně interpretovat výsledky nestandardizovaných osobnostních dotazníků a testů
- provést analýzu (srovnání) základních vlastností své osobnosti s výsledky technik sebepoznání, které tyto vlastnosti měří
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- popsat pojem osobnost, objasnit základní přístupy jejího zkoumání
- vysvětlit hlavní modely determinace osobnosti
- charakterizovat jednotlivé složky osobnosti (motivaci, charakter, postoje, seberegulační vlastnosti, temperament, jeho základní typologie, schopnosti, vlohy, inteligenci, tvořivost)
- vyjmenovat základní poznatky o utváření osobnosti v náročných životních situacích (frustraci, deprivaci, stresu a konfliktu)
Odborné dovednosti
- provést sebereflexi vlastní osobnosti, tj. popsat a kriticky zhodnotit výsledky nestandardizovaných technik zaměřených na sebepoznání
- rozpoznat možné činitele determinace vývoje některých vlastností své osobnosti, tj. pokusit se odlišit vlastnosti zděděné po předcích od vlastností získaných v průběhu vývoje
- aplikovat teoretické znalosti o zvládání náročných životních situací při jejich řešení ve svém životě
- napsat seminární práci na téma: "Popis některých vlastností mé osobnosti, jejich možná determinace a seberegulace"
Obecné způsobilosti
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Samostudium,
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Samostatná práce studentů,
Přednáška s aktivizací studentů,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Samostudium,
Diskuse,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Sebehodnocení,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Balcar, Karel. Úvod do studia psychologie osobnosti : Celost. vysokošk. učebnice pro studenty filozof. fakult stud. oboru psychologie. Praha : SPN, 1983.
  • Blatný, Marek. Psychologie osobnosti : hlavní témata, současné přístupy. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3434-7.
  • Cakirpaloglu, Panajotis. Úvod do psychologie osobnosti. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4033-1.
  • ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
  • Helus, Zdeněk. Úvod do psychologie. 2., přepracované a doplněné vydání. 2018. ISBN 978-80-247-4675-3.
  • HOLEČEK, V., MIŇHOVÁ, J., PRUNNER, P. Psychologie pro právníky. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-50-3.
  • Holeček, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Vyd. 1. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-3704-1.
  • Mikšík, Oldřich. Psychická integrita osobnosti. 1. vyd. Praha : Univ. Karlova, 1986.
  • Mikšík, Oldřich. Psychologické teorie osobnosti. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-926-X.
  • Nakonečný, Milan. Psychologie osobnosti. Praha : Academia, 1995. ISBN 80-200-0525-0.
  • Nakonečný, Milan. Základy psychologie osobnosti. 1. vyd. Praha : Management Press, 1993. ISBN 80-85603-34-9.
  • Paulík, Karel; Gruber, David. Trénink radosti : sebepoznání, seberozvoj : emotion management. 2. přeprac. a dopl. vyd. Ostrava : Repronis, 2001. ISBN 80-86122-74-3.
  • Paulík, Karel. Psychologie lidské odolnosti. 2., přepracované a doplněné vydání. 2017. ISBN 978-80-247-5646-2.
  • Plháková, Alena. Učebnice obecné psychologie. Vyd. 1. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1387-3.
  • Říčan, Pavel. Psychologie osobnosti : obor v pohybu. 6., rev. a dopl. vyd., V Grada Publishing 2. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3133-9.
  • Říčan, Pavel. Psychologie osobnosti. Vyd. 5., rozš., V Grada Publishing 1. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1174-4.
  • Smékal, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti : člověk v zrcadle vědomí a jednání. Brno : Barrister & Principal, 2004. ISBN 80-86598-65-9.
  • Soják, Petr. Osobnostní a sociální rozvoj, aneb, Strom, mozaika a vzducholoď. Vydání 1. 2017. ISBN 978-80-271-0342-3.
  • ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta. Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0470-3.
  • Vágnerová, Marie. Psychologie osobnosti. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1832-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr