Předmět: Psychologie osobnosti učitele

« Zpět
Název předmětu Psychologie osobnosti učitele
Kód předmětu KPS/PSOU
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 4
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
  • Prošková Ivana, Mgr. Ph.D.
  • Polach Pavel, doc. PhDr. Ph.D.
  • Benediktová Šárka, Bc.
  • Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Typologie osobnosti učitele. 2. Motivace k učitelství (logotrop, paidotrop). 3. Struktura osobnosti učitele. 4. Seberegulační vlastnosti. 5. Obecné schopnosti učitele. 6. Tvořivost učitele. 7. Temperament učitele a jeho projevy. 8. Pedagogické schopnosti učitele (didaktické, konstruktivní, percepční, expresivní, komunikativní, organizační). 9. Sociální interakce učitel - žák. 10. Komunikace učitel - žák. 11. Komunikace učitel - rodiče. 12. Učitelský sbor - komunikace. 13. Vztah učitel a vedení školy.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Individuální konzultace, Seminární výuka, Samostudium literatury, Přednáška, Seminář
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 30 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
základní orientace v terminologii psychologie osobnosti
Student vysvětlí základní pojmy vztahující se k obsahu předmětu; definuje osobnost a její strukturu v souvislosti s osobností učitele a vykonávání učitelské role. Student analyzuje specifika učitelské profese.
Odborné dovednosti
Student správně používá oborovou terminologii; Student aplikuje teoretické znalosti do školní praxe.
Obecné způsobilosti
Student si rozvíjí kompetence k vykonávání učitelské profese - srozumitelně komunikuje, navazuje pozitivní sociální kontakty, empaticky řeší problémy.
Výsledky učení
Odborné znalosti
- vyjmenovat základní typologie osobnosti učitele, - charakterizovat strukturu osobnosti učitele, - definovat specifické schopnosti učitele, - objasnit specifika komunikace učitel - žák, učitel - rodiče, - vymezit psychologické aspekty vztahu učitele k vedení školy a ke spolupracovníkům.
Odborné dovednosti
- identifikovat vlastní převažující motivaci k výkonu učitelské role, - reflektovat vlastní dispozice pro výkon učitelské role, - diagnostikovat zdroje problémů v interakci učitel žák na modelové situaci, - předvést rozhovor s rodičem žáka, - navrhnout možnosti minimalizace dopadů osobnostních rizik do pedagogické praxe.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostudium,
Individuální konzultace,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Analyticko-kritická práce s textem,
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Kolokvium,
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Cakirpaloglu, Panajotis. Úvod do psychologie osobnosti. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4033-1.
  • Drapela, Victor J. Přehled teorií osobnosti. 5. vyd. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-505-9.
  • HOLEČEK, V., MIŇHOVÁ, J., PRUNNER, P. Psychologie pro právníky. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-50-3.
  • Holeček, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Vyd. 1. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-3704-1.
  • HRABAL, Vladimír; PAVELKOVÁ, Isabella. Jaký jsem učitel.. Praha, Portál, 2010.
  • KOSÍKOVÁ, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011.
  • Kucharská, Anna; Švancarová, Daniela. Bezstarostné roky? : kroky a krůčky předškolním věkem : poradenství pro rodiče. 1. vydání. 2017. ISBN 978-80-266-1105-9.
  • Langová, M. : Učitel v pedagogických situacích. Karolinum Praha, 1992.
  • Lazarová, Bohumíra, 1958-. Netradiční role učitele : o situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi / Bohumíra Lazarová. Brno : Paido, 2008, 2008. ISBN 978-80-7315-169-0.
  • Nakonečný, Milan. Psychologie osobnosti. Praha : Academia, 1995. ISBN 80-200-0525-0.
  • Pařízek, Vlastimil. Učitel v nezvyklé školní situaci. 1. vyd. Praha : SPN, 1990. ISBN 80-04-23897-1.
  • PRŮCHA, J. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2009. ISBN 80-7178-621-7.
  • Prunner, Pavel. Vybrané kapitoly z pedagogické psychologie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2003. ISBN 80-7082-979-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (13) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (12) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní