Vyučující
|
-
Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
-
Prošková Ivana, Mgr. Ph.D.
-
Polach Pavel, doc. PhDr. Ph.D.
-
Benediktová Šárka, Bc.
-
Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Typologie osobnosti učitele. 2. Motivace k učitelství (logotrop, paidotrop). 3. Struktura osobnosti učitele. 4. Seberegulační vlastnosti. 5. Obecné schopnosti učitele. 6. Tvořivost učitele. 7. Temperament učitele a jeho projevy. 8. Pedagogické schopnosti učitele (didaktické, konstruktivní, percepční, expresivní, komunikativní, organizační). 9. Sociální interakce učitel - žák. 10. Komunikace učitel - žák. 11. Komunikace učitel - rodiče. 12. Učitelský sbor - komunikace. 13. Vztah učitel a vedení školy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Individuální konzultace, Seminární výuka, Samostudium literatury, Přednáška, Seminář
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
základní orientace v terminologii psychologie osobnosti |
Student vysvětlí základní pojmy vztahující se k obsahu předmětu; definuje osobnost a její strukturu v souvislosti s osobností učitele a vykonávání učitelské role. Student analyzuje specifika učitelské profese. |
Odborné dovednosti |
---|
Student správně používá oborovou terminologii; Student aplikuje teoretické znalosti do školní praxe. |
Obecné způsobilosti |
---|
Student si rozvíjí kompetence k vykonávání učitelské profese - srozumitelně komunikuje, navazuje pozitivní sociální kontakty, empaticky řeší problémy. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- vyjmenovat základní typologie osobnosti učitele, - charakterizovat strukturu osobnosti učitele, - definovat specifické schopnosti učitele, - objasnit specifika komunikace učitel - žák, učitel - rodiče, - vymezit psychologické aspekty vztahu učitele k vedení školy a ke spolupracovníkům. |
Odborné dovednosti |
---|
- identifikovat vlastní převažující motivaci k výkonu učitelské role, - reflektovat vlastní dispozice pro výkon učitelské role, - diagnostikovat zdroje problémů v interakci učitel žák na modelové situaci, - předvést rozhovor s rodičem žáka, - navrhnout možnosti minimalizace dopadů osobnostních rizik do pedagogické praxe. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Kolokvium, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Cakirpaloglu, Panajotis. Úvod do psychologie osobnosti. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4033-1.
-
Drapela, Victor J. Přehled teorií osobnosti. 5. vyd. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-505-9.
-
HOLEČEK, V., MIŇHOVÁ, J., PRUNNER, P. Psychologie pro právníky. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-50-3.
-
Holeček, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Vyd. 1. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-3704-1.
-
HRABAL, Vladimír; PAVELKOVÁ, Isabella. Jaký jsem učitel.. Praha, Portál, 2010.
-
KOSÍKOVÁ, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011.
-
Kucharská, Anna; Švancarová, Daniela. Bezstarostné roky? : kroky a krůčky předškolním věkem : poradenství pro rodiče. 1. vydání. 2017. ISBN 978-80-266-1105-9.
-
Langová, M. : Učitel v pedagogických situacích. Karolinum Praha, 1992.
-
Lazarová, Bohumíra, 1958-. Netradiční role učitele : o situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi / Bohumíra Lazarová. Brno : Paido, 2008, 2008. ISBN 978-80-7315-169-0.
-
Nakonečný, Milan. Psychologie osobnosti. Praha : Academia, 1995. ISBN 80-200-0525-0.
-
Pařízek, Vlastimil. Učitel v nezvyklé školní situaci. 1. vyd. Praha : SPN, 1990. ISBN 80-04-23897-1.
-
PRŮCHA, J. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2009. ISBN 80-7178-621-7.
-
Prunner, Pavel. Vybrané kapitoly z pedagogické psychologie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2003. ISBN 80-7082-979-6.
|