|
Vyučující
|
-
Skalická Klára, Mgr. Ph.D.
-
Nejedlá Eva, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Základy sociální psychologie. Základy vývojové psychologie (prenatální, novorozenecké, kojenecké, batolecí, předškolní období, mladší školní věk, dospívání, dospělost, stáří) Sebepoznání, introspekce a extrospekce psychických procesů a stavů vyplývajících z teoretické části psychologické terminologie, sebehodnocení Interpersonální vnímání a chyby při sociální percepci.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů
- Kontaktní výuka
- 33 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 10 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| základní znalosti z obecné psychologie a psychologie osobnosti |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Osvojení základních znalostí z oblasti obecné psychologie a psychologie osobnosti. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - vymezit sociální psychologii jako vědu, |
| - vyjmenovat sociálně-psychologické metody, |
| - vysvětlit základní dimenze sociální psychologie, |
| - definovat a charakterizovat jednotlivá vývojová období. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - rozpoznat potřeby dětského, dospělého pacienta a pacienta ve stáří, |
| - na praktických příkladech zhodnotit efektivitu rozdílného přístupu k mužům a ženám, |
| - aplikovat znalosti vývojové a sociální psychologie do oblasti porodní asistence. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Samostatná práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Prezentace práce studentů, |
| Diskuse, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Diskuse, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Individuální prezentace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Individuální prezentace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
BERAN, J., TUMPACHOVÁ, N., CHALOUPKOVÁ, L. Základy lékařské psychologie pro lékařské studium ve zdravotnictví. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0463-9.
-
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
-
NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. Praha : Academia, 1999. ISBN 80-200-0690-7.
-
Říčan, Pavel. Cesta životem. Vyd. 2., přeprac., v Portálu 1. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-829-5.
-
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.
-
Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie I. : dětství a dospívání. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
-
Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie I. [Díl] I.. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-317-2.
|