Předmět: Psychologie 2

« Zpět
Název předmětu Psychologie 2
Kód předmětu KPS/PSP2
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Beňová Jarmila, Mgr. Ph.D.
  • Kafková Veronika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Základy sociální psychologie. Základy vývojové psychologie (prenatální, novorozenecké, kojenecké, batolecí, předškolní období, mladší školní věk, dospívání, dospělost, stáří) Sebepoznání, introspekce a extrospekce psychických procesů a stavů vyplývajících z teoretické části psychologické terminologie, sebehodnocení Interpersonální vnímání a chyby při sociální percepci.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů
  • Kontaktní výuka - 33 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 10 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 5 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
základní znalosti z obecné psychologie a psychologie osobnosti
Odborné dovednosti
Osvojení základních znalostí z oblasti obecné psychologie a psychologie osobnosti.
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- vymezit sociální psychologii jako vědu,
- vyjmenovat sociálně-psychologické metody,
- vysvětlit základní dimenze sociální psychologie,
- definovat a charakterizovat jednotlivá vývojová období.
Odborné dovednosti
- rozpoznat potřeby dětského, dospělého pacienta a pacienta ve stáří,
- na praktických příkladech zhodnotit efektivitu rozdílného přístupu k mužům a ženám,
- aplikovat znalosti vývojové a sociální psychologie do oblasti porodní asistence.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Výuka podporovaná multimédii,
Samostatná práce studentů,
Odborné dovednosti
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Průběžné hodnocení,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • BERAN, J., TUMPACHOVÁ, N., CHALOUPKOVÁ, L. Základy lékařské psychologie pro lékařské studium ve zdravotnictví. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0463-9.
  • LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
  • NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. Praha : Academia, 1999. ISBN 80-200-0690-7.
  • Říčan, Pavel. Cesta životem. Vyd. 2., přeprac., v Portálu 1. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-829-5.
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.
  • Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie I. : dětství a dospívání. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
  • Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie I. [Díl] I.. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-317-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr