|
Vyučující
|
-
Maříková Jindřiška, Mgr. Ph.D.
-
Štulcová Zdeňka, Mgr. Ph.D.
-
Voekova Jaroslava, doc. PhDr. CSc.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Předmět psychopatologie a její základní kategorie. 2. Problematika normality osobnosti. 3. Etiopatogeneze duševních poruch, nové výzkumy v této oblasti. Transkulturální charakteristika psychických poruch. 4. Poruchy pudů a instinktů. 5. Poruchy vnímání a obrazotvornosti. 6. Poruchy paměti a pozornosti. 7. Poruchy emotivity. Poruchy vědomí a jednání. 8. Poruchy osobnosti. 9. Mentální retardace, omyly metabolizmu. 10. Neurotické poruchy, vývoj názorů na etiologii neurotických poruch. 11. Afektivní poruchy. 12. Schizofrenie a duševní poruchy s bludy. 13. Organicky podmíněné duševní poruchy.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Přednáška
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - vysvětlit základní pojmy z obecné a vývojové psychologie |
| - charakterizovat psychické jevy a strukturu osobnosti |
| - popsat náročné životní situace, jejich příčiny a způsoby vyrovnáváními se s nimi |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - zvolit vhodný sociálně psychologický přístup k osobnosti druhého |
| - realizovat systematické pozorování |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
| bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
| bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - vysvětlit etiopatogenezi duševních poruch |
| - objasnit transkulturální charakter psychických poruch |
| - popsat klinické obrazy jednotlivých duševních poruch |
| - v obecné rovině odhadnout prognózu jednotlivých duševních poruch |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - orientačně odlišit normu od patologie v kazuistické studii |
| - aplikovat adekvátní formy jednání s duševně nemocnými a narušenými jedinci |
| - interpretovat nové výzkumy v oblasti speciální psychopatologie |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Samostudium, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Studijní praxe, |
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostatná práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Řešení problémů, |
| Diskuse, |
| Prezentace práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Průběžné hodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Průběžné hodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Höschl, Cyril; Libiger, Jan; Švestka, Jaromír. Psychiatrie. 1. vyd. Praha : Tigis, 2002. ISBN 80-900130-1-5.
-
Kafka, Jozef. Psychiatria : učebnica pre lekárske fakulty. Martin : Osveta, 1998. ISBN 80-88824-66-4.
-
Kast, Verena. Úzkost a její smysl. Vyd. 1. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0160-1.
-
Krch, František David. Poruchy příjmu potravy. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0840-X.
-
Miňhová, J. - Novotná, L. Psychopatologie pro učitele. Plzeň: FPE ZČU, 2000.
-
Miňhová, Jana; Lovasová, Vladimíra. Psychopatologie : pedagogické, právní a sociální aspekty. 2018. ISBN 978-80-7380-721-4.
-
Miňhová, Jana. Psychopatologie pro právníky. 1. vyd. Dobrá Voda u Pelhřimova : Aleš Čeněk, 1999. ISBN 80-902627-2-4.
-
Pöthe, Petr. Emoční poruchy v dětství a dospívání. 2., dopl. a aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4585-5.
-
Vágnerová, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozĹĄ. a pĹeprac. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.
-
Valenta, Milan; Michalík, Jan,; Lečbych, Martin. Mentální postižení : v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3829-1.
-
ZVOLSKÝ, P. Speciální psychiatrie. Praha: Karolinum, 1997.
-
Zvolský, Petr. Obecná psychiatrie. 2. vyd. Praha : Univerzita Karlova, 1997. ISBN 80-7184-494-2.
|