Předmět: Psychopatologie

« Zpět
Název předmětu Psychopatologie
Kód předmětu KPS/PSPAO
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština, Ruština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Prošková Ivana, Mgr. Ph.D.
  • Králová Veronika, Mgr. Ph.D.
  • Markvartová Jitka, doc. PhDr. CSc.
Obsah předmětu
1. Předmět psychopatologie a její základní kategorie. 2. Problematika normality osobnosti. 3. Etiopatogeneze duševních poruch, nové výzkumy v této oblasti. Transkulturální charakteristika psychických poruch. 4. Poruchy pudů a instinktů. 5. Poruchy vnímání a obrazotvornosti. 6. Poruchy paměti a pozornosti. 7. Poruchy emotivity. Poruchy vědomí a jednání. 8. Poruchy osobnosti. 9. Mentální retardace, omyly metabolizmu. 10. Neurotické poruchy, vývoj názorů na etiologii neurotických poruch. 11. Afektivní poruchy. 12. Schizofrenie a duševní poruchy s bludy. 13. Organicky podmíněné duševní poruchy.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Přednáška
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 5 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- vysvětlit základní pojmy z obecné a vývojové psychologie
- charakterizovat psychické jevy a strukturu osobnosti
- popsat náročné životní situace, jejich příčiny a způsoby vyrovnáváními se s nimi
Odborné dovednosti
- zvolit vhodný sociálně psychologický přístup k osobnosti druhého
- realizovat systematické pozorování
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- vysvětlit etiopatogenezi duševních poruch
- objasnit transkulturální charakter psychických poruch
- popsat klinické obrazy jednotlivých duševních poruch
- v obecné rovině odhadnout prognózu jednotlivých duševních poruch
Odborné dovednosti
- orientačně odlišit normu od patologie v kazuistické studii
- aplikovat adekvátní formy jednání s duševně nemocnými a narušenými jedinci
- interpretovat nové výzkumy v oblasti speciální psychopatologie
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Studijní praxe,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Řešení problémů,
Diskuse,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Průběžné hodnocení,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Höschl, Cyril; Libiger, Jan; Švestka, Jaromír. Psychiatrie. 1. vyd. Praha : Tigis, 2002. ISBN 80-900130-1-5.
  • Kafka, Jozef. Psychiatria : učebnica pre lekárske fakulty. Martin : Osveta, 1998. ISBN 80-88824-66-4.
  • Kast, Verena. Úzkost a její smysl. Vyd. 1. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0160-1.
  • Krch, František David. Poruchy příjmu potravy. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0840-X.
  • Miňhová, J. - Novotná, L. Psychopatologie pro učitele. Plzeň: FPE ZČU, 2000.
  • Miňhová, Jana; Lovasová, Vladimíra. Psychopatologie : pedagogické, právní a sociální aspekty. 2018. ISBN 978-80-7380-721-4.
  • Miňhová, Jana. Psychopatologie pro právníky. 1. vyd. Dobrá Voda u Pelhřimova : Aleš Čeněk, 1999. ISBN 80-902627-2-4.
  • Pöthe, Petr. Emoční poruchy v dětství a dospívání. 2., dopl. a aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4585-5.
  • Vágnerová, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozĹĄ. a přeprac. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.
  • Valenta, Milan; Michalík, Jan,; Lečbych, Martin. Mentální postižení : v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3829-1.
  • ZVOLSKÝ, P. Speciální psychiatrie. Praha: Karolinum, 1997.
  • Zvolský, Petr. Obecná psychiatrie. 2. vyd. Praha : Univerzita Karlova, 1997. ISBN 80-7184-494-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr