Vyučující
|
-
Malá Dagmar, doc. Mgr. Ph.D.
-
Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Obecné otázky psychologie, metody psychologického výzkumu. 2. Klasifikace psychických jevů, psychické stavy, procesy, vlastnosti. 3. Základní otázky vývoje, mechanismy variability psychického vývoje. 4. Kognitivní procesy a jejich vývoj u dítěte předškolního věku. Piagetova teorie vývojových stádií a s ní související experimenty. Problematika prekonceptu. 5. Senzorické procesy a vnímání. Metody rozvoje vnímání dětí předškolního věku. 6. Představivost a fantazie. Fantazie v předškolním věku. Základní matematické představy dítěte předškolního věku. Teorie mentalizace a klíčové psychické modality - vztah mezi pretend modem (klíčový pro představivost), reflektivním modem (klíčový pro porozumění) a aktem mentalizace (porozuměním). 7. Paměť a pozornost. Specifika paměti a pozornosti v předškolním věku. Metody rozvoje paměti (zrakové) a pozornosti dětí předškolního věku. 8. Myšlení. Vývoj myšlení v předškolním věku. 9. Řeč jako nástroj myšlení. Vývoj řeči v předškolním věku. 10. Emocionalita dítěte předškolního věku. 11. Poruchy vývoje a jejich příčiny. 12. Vývoj dítěte s ADHD. 13. Vývoj dítěte s DMO.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Samostudium literatury, Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- znalost základní psychologické terminologie v rozsahu střední školy |
Odborné dovednosti |
---|
- samostatně vyhledávat informace v odborné literatuře |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- definovat psychické procesy, stavy, vlastnosti |
- vysvětlit fungování jednotlivých kognitivních procesů u dětí předškolního věku |
- vymezit mechanismy variability psychického vývoje |
- popsat vývoj řeči v dětském věku |
- vymezit poruchy vývoje dětského věku |
- popsat vývoj dítěte s ADHD a DMO |
- dokáže vysvětlit základní matematické představy dítěte předškolního věku, |
- dokáže vysvětlit princip konzervace a egocentrismu v rámci Piagetových experimentů u dětí předškolního věku. |
Odborné dovednosti |
---|
- na příkladu rozpoznat jednotlivé projevy DMO a ADHD v jednotlivých etapách vývoje |
- aplikovat poznatky o fungování kognitivních procesů při práci s dětmi |
- rozeznat kvantitativní a kvalitativní poruchu vývoje |
- využívat vhodné úlohy s ohledem na vývojové období dítěte předškolního věku k rozvoji jednotlivých kognitivních procesů (paměť, pozornost, vnímání, myšlení), |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
E-learning, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Odborné dovednosti |
---|
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Skupinová výuka, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Sebehodnocení, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Allen, K. Eileen; Marotz, Lyn R. Přehled vývoje dítěte : od prenatálního období do 8 let. Vyd. 1. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.
-
Bednářová, Jiřina. Počítání soba Boba. 1. díl, Cvičení pro rozvoj matematických schopností a logického myšlení pro děti od 3 do 5 let. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2006. ISBN 80-251-1312-4.
-
Bednářová, Jiřina. Počítání soba Boba. 2. díl, Cvičení pro rozvoj matematických schopností a logického myšlení pro děti od 4 do 6 let. 2. vydání. 2014. ISBN 978-80-266-0559-1.
-
Bednářová, Jiřina; Šmardová, Vlasta. Diagnostika dítěte předškolního věku : co by mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vyd. Brno : Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1.
-
Koťátková, Soňa. Dítě a mateřská škola/. Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1568-1.
-
Kučera, Dalibor. Moderní psychologie : hlavní obory a témata současné psychologické vědy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4621-0.
-
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
-
Mertin, Václav,; Gillernová, Ilona. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Třetí vydání. 2015. ISBN 978-80-262-0977-5.
-
Nolen-Hoeksema, Susan. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Vyd. 3., přeprac. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0083-3.
-
Piaget, Jean. Psychologie inteligence. Vyd. 2., v Portálu 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-309-9.
-
Plháková, Alena. Učebnice obecné psychologie. Vyd. 1. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1387-3.
-
Sedláčková, Hana; Syslová, Zora,; Štěpánková, Lucie. Hodnocení výsledků předškolního vzdělávání. Vydání první. 2012. ISBN 978-80-7357-884-8.
-
Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
|