Lecturer(s)
|
-
Malá Dagmar, doc. Mgr. Ph.D.
-
Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
|
Course content
|
1. General issues of psychology, methods of psychological research. 2. Classification of psychological phenomena, psychological states, processes, properties. 3. Basic issues of development, mechanisms of variability of psychological development. 4. Cognitive processes and their development in the preschool child. Piaget's theory of developmental stages and related experiments. Issues of the preconcept. 5. Sensory processes and perception. Methods of perceptual development in preschool children. 6. Imagination and fantasy. Imagination in preschool age. Basic mathematical imagination of the preschool child. Mentalization theory and key mental modalities - the relationship between the pretend modality (key to imagination), the reflective modality (key to understanding) and the act of mentalizing (understanding). 7. Memory and attention. Specifics of memory and attention in preschool age. Methods of developing memory (visual) and attention in preschool children. 8. Thinking. Development of thinking in preschool age. 9. Speech as a tool of thinking. Development of speech in preschool age. 10. Emotionality of the preschool child. 11. Developmental disorders and their causes. 12. Development of the child with ADHD. 13. Development of the child with DMO.
|
Learning activities and teaching methods
|
Interactive lecture, Self-study of literature, Lecture, Seminar
- Contact hours
- 26 hours per semester
- Preparation for formative assessments (2-20)
- 20 hours per semester
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 20 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 40 hours per semester
- unspecified
- 10 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
- znalost základní psychologické terminologie v rozsahu střední školy |
Skills |
---|
- samostatně vyhledávat informace v odborné literatuře |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
- definovat psychické procesy, stavy, vlastnosti |
- vysvětlit fungování jednotlivých kognitivních procesů u dětí předškolního věku |
- vymezit mechanismy variability psychického vývoje |
- popsat vývoj řeči v dětském věku |
- vymezit poruchy vývoje dětského věku |
- popsat vývoj dítěte s ADHD a DMO |
- dokáže vysvětlit základní matematické představy dítěte předškolního věku, |
- dokáže vysvětlit princip konzervace a egocentrismu v rámci Piagetových experimentů u dětí předškolního věku. |
Skills |
---|
- na příkladu rozpoznat jednotlivé projevy DMO a ADHD v jednotlivých etapách vývoje |
- aplikovat poznatky o fungování kognitivních procesů při práci s dětmi |
- rozeznat kvantitativní a kvalitativní poruchu vývoje |
- využívat vhodné úlohy s ohledem na vývojové období dítěte předškolního věku k rozvoji jednotlivých kognitivních procesů (paměť, pozornost, vnímání, myšlení), |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Seminar |
Self-study of literature |
E-learning |
Lecture with a video analysis |
Skills |
---|
Individual study |
Seminar |
Students' portfolio |
Collaborative instruction |
Multimedia supported teaching |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Combined exam |
Self-evaluation |
Test |
Skills |
---|
Seminar work |
Individual presentation at a seminar |
Competences |
---|
Continuous assessment |
Recommended literature
|
-
Allen, K. Eileen; Marotz, Lyn R. Přehled vývoje dítěte : od prenatálního období do 8 let. Vyd. 1. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.
-
Bednářová, Jiřina. Počítání soba Boba. 1. díl, Cvičení pro rozvoj matematických schopností a logického myšlení pro děti od 3 do 5 let. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2006. ISBN 80-251-1312-4.
-
Bednářová, Jiřina. Počítání soba Boba. 2. díl, Cvičení pro rozvoj matematických schopností a logického myšlení pro děti od 4 do 6 let. 2. vydání. 2014. ISBN 978-80-266-0559-1.
-
Bednářová, Jiřina; Šmardová, Vlasta. Diagnostika dítěte předškolního věku : co by mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vyd. Brno : Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1.
-
Koťátková, Soňa. Dítě a mateřská škola/. Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1568-1.
-
Kučera, Dalibor. Moderní psychologie : hlavní obory a témata současné psychologické vědy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4621-0.
-
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
-
Mertin, Václav,; Gillernová, Ilona. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Třetí vydání. 2015. ISBN 978-80-262-0977-5.
-
Nolen-Hoeksema, Susan. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Vyd. 3., přeprac. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0083-3.
-
Piaget, Jean. Psychologie inteligence. Vyd. 2., v Portálu 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-309-9.
-
Plháková, Alena. Učebnice obecné psychologie. Vyd. 1. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1387-3.
-
Sedláčková, Hana; Syslová, Zora,; Štěpánková, Lucie. Hodnocení výsledků předškolního vzdělávání. Vydání první. 2012. ISBN 978-80-7357-884-8.
-
Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
|