Vyučující
|
-
Malá Dagmar, doc. Mgr. Ph.D.
-
Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Psychologie osobnosti. Struktura osobnosti. 2. Osobnost dítěte předškolního věku. 3. Aktivačně motivační vlastnosti osobnosti předškolního dítěte. 4. Výkonové vlastnosti u dětí předškolního věku. 5. Temperament a jeho projevy v předškolním věku. 6. Charakterově volní vlastnosti v předškolním věku. 7. Základní činnosti v předškolním věku. Psychologie hry. 8. Motorika dítěte předškolního věku. Dětská kresba. 9. Psychologická problematika školní zralosti a připravenosti. 10. Dítě předškolního věku v náročných životních situacích. 11. Psychická deprivace v předškolním věku. 12. Možnosti poznávání osobnosti dítěte v MŠ. 13. Kazuistiky dětí v MŠ.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Seminář
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 25 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 10 hodin za semestr
- Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
- 20 hodin za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 25 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- absolvovanost kurzu PSPD1 |
- definovat psychické procesy, stavy, vlastnosti - vysvětlit fungování jednotlivých kognitivních procesů u dětí předškolního věku - vymezit mechanismy variability psychického vývoje - popsat vývoj řeči v dětském věku - vymezit poruchy vývoje dětského věku - popsat vývoj dítěte s ADHD a DMO |
Odborné dovednosti |
---|
- rozpoznat jednotlivé projevy DMO a ADHD v jednotlivých etapách vývoje - aplikovat poznatky o fungování kognitivních procesů při práci s dětmi - rozeznat kvantitativní a kvalitativní poruchy vývoje |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- popsat pojem osobnost a strukturu osobnosti u dítěte v MŠ |
- charakterizovat jednotlivé složky osobnosti (motivaci, charakter, temperament, vlohy, schopnosti) dítěte předškolního věku |
- vysvětlit vývoj motoriky od narození až do období mladšího školního věku |
- charakterizovat školní zralost jednotlivých oblastech u dítěte v předškolního věku |
- vysvětlit příčiny a popsat druhy psychické deprivace u dětí předškolního věku |
- vyjmenovat náročné životní situace u dětí předškolního věku |
Odborné dovednosti |
---|
- rozpoznat typ temperamentu u dětí v MŠ |
- rozeznat projevy školní nezralosti v daných oblastech |
- rozeznat projevy deprivace u dětí v MŠ |
- zpracovat kazuistiku dítěte v MŠ |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
E-learning, |
Odborné dovednosti |
---|
Diskuse, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Řešení problémů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Portfolio, |
Kazuistika |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Allen, K. Eileen; Marotz, Lyn R. Přehled vývoje dítěte : od prenatálního období do 8 let. Vyd. 1. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.
-
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost: Co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno, 2010. ISBN 978-80-251-2569-4.
-
Bednářová, Jiřina; Šmardová, Vlasta. Diagnostika dítěte předškolního věku : co by mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vyd. Brno : Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1.
-
Blatný, Marek; Plháková, Alena. Temperament, inteligence, sebepojetí : nové pohledy na tradiční témata psychologického výzkumu. Vyd. 1. Brno : Psychologický ústav AV ČR, 2003. ISBN 80-86620-05-0.
-
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
-
Klusák, Miroslav. Morální vývoj školáků a předškoláků paradigmatické výzvy dle Jeana Piageta. V Praze : Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2352-8.
-
Kučera, Dalibor. Moderní psychologie : hlavní obory a témata současné psychologické vědy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4621-0.
-
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
-
Mertin, Václav,; Gillernová, Ilona. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Třetí vydání. 2015. ISBN 978-80-262-0977-5.
-
Nakonečný, Milan. Psychologie osobnosti. Praha : Academia, 1995. ISBN 80-200-0525-0.
-
Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
|