Předmět: Psychologie předškolního dítěte 2

« Zpět
Název předmětu Psychologie předškolního dítěte 2
Kód předmětu KPS/PSPD2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Malá Dagmar, doc. Mgr. Ph.D.
  • Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Psychologie osobnosti. Struktura osobnosti. 2. Osobnost dítěte předškolního věku. 3. Aktivačně motivační vlastnosti osobnosti předškolního dítěte. 4. Výkonové vlastnosti u dětí předškolního věku. 5. Temperament a jeho projevy v předškolním věku. 6. Charakterově volní vlastnosti v předškolním věku. 7. Základní činnosti v předškolním věku. Psychologie hry. 8. Motorika dítěte předškolního věku. Dětská kresba. 9. Psychologická problematika školní zralosti a připravenosti. 10. Dítě předškolního věku v náročných životních situacích. 11. Psychická deprivace v předškolním věku. 12. Možnosti poznávání osobnosti dítěte v MŠ. 13. Kazuistiky dětí v MŠ.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Seminář
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 25 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 10 hodin za semestr
  • Projekt týmový [20-60 / počet studentů] - 20 hodin za semestr
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 25 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- absolvovanost kurzu PSPD1
- definovat psychické procesy, stavy, vlastnosti - vysvětlit fungování jednotlivých kognitivních procesů u dětí předškolního věku - vymezit mechanismy variability psychického vývoje - popsat vývoj řeči v dětském věku - vymezit poruchy vývoje dětského věku - popsat vývoj dítěte s ADHD a DMO
Odborné dovednosti
- rozpoznat jednotlivé projevy DMO a ADHD v jednotlivých etapách vývoje - aplikovat poznatky o fungování kognitivních procesů při práci s dětmi - rozeznat kvantitativní a kvalitativní poruchy vývoje
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- popsat pojem osobnost a strukturu osobnosti u dítěte v MŠ
- charakterizovat jednotlivé složky osobnosti (motivaci, charakter, temperament, vlohy, schopnosti) dítěte předškolního věku
- vysvětlit vývoj motoriky od narození až do období mladšího školního věku
- charakterizovat školní zralost jednotlivých oblastech u dítěte v předškolního věku
- vysvětlit příčiny a popsat druhy psychické deprivace u dětí předškolního věku
- vyjmenovat náročné životní situace u dětí předškolního věku
Odborné dovednosti
- rozpoznat typ temperamentu u dětí v MŠ
- rozeznat projevy školní nezralosti v daných oblastech
- rozeznat projevy deprivace u dětí v MŠ
- zpracovat kazuistiku dítěte v MŠ
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostudium,
E-learning,
Odborné dovednosti
Diskuse,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Řešení problémů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Test,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Portfolio,
Kazuistika
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Allen, K. Eileen; Marotz, Lyn R. Přehled vývoje dítěte : od prenatálního období do 8 let. Vyd. 1. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.
  • BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost: Co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno, 2010. ISBN 978-80-251-2569-4.
  • Bednářová, Jiřina; Šmardová, Vlasta. Diagnostika dítěte předškolního věku : co by mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vyd. Brno : Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1.
  • Blatný, Marek; Plháková, Alena. Temperament, inteligence, sebepojetí : nové pohledy na tradiční témata psychologického výzkumu. Vyd. 1. Brno : Psychologický ústav AV ČR, 2003. ISBN 80-86620-05-0.
  • ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
  • Klusák, Miroslav. Morální vývoj školáků a předškoláků paradigmatické výzvy dle Jeana Piageta. V Praze : Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2352-8.
  • Kučera, Dalibor. Moderní psychologie : hlavní obory a témata současné psychologické vědy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4621-0.
  • LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
  • Mertin, Václav,; Gillernová, Ilona. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Třetí vydání. 2015. ISBN 978-80-262-0977-5.
  • Nakonečný, Milan. Psychologie osobnosti. Praha : Academia, 1995. ISBN 80-200-0525-0.
  • Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní