Lecturer(s)
|
-
Malá Dagmar, doc. Mgr. Ph.D.
-
Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
|
Course content
|
1. Psychology of the personality. Stucture of personality 2. Personality of preschool child 3. Motivation of preschool child 4. Performance characteristics of preschool child 5. Temperament of preschool child 6. Volitional qualities of personality in preschool children 7. Basic forms of activities of preschool children , Psychology of games 8. Development of motoric functions of preschool child 9. Psychological problems of school maturity and ability 10. Preschool child in demanding life situation 11. Emotional deprivation disorder of preschool child 12. Exploring the personality of a child in kindergarten
|
Learning activities and teaching methods
|
Interactive lecture, Students' portfolio, Individual study, Self-study of literature, Seminar
- Contact hours
- 26 hours per semester
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 25 hours per semester
- Preparation for formative assessments (2-20)
- 10 hours per semester
- Team project (50/number of students)
- 20 hours per semester
- unspecified
- 10 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 25 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
- absolvovanost kurzu PSPD1 |
- definovat psychické procesy, stavy, vlastnosti - vysvětlit fungování jednotlivých kognitivních procesů u dětí předškolního věku - vymezit mechanismy variability psychického vývoje - popsat vývoj řeči v dětském věku - vymezit poruchy vývoje dětského věku - popsat vývoj dítěte s ADHD a DMO |
Skills |
---|
- rozpoznat jednotlivé projevy DMO a ADHD v jednotlivých etapách vývoje - aplikovat poznatky o fungování kognitivních procesů při práci s dětmi - rozeznat kvantitativní a kvalitativní poruchy vývoje |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
- popsat pojem osobnost a strukturu osobnosti u dítěte v MŠ |
- charakterizovat jednotlivé složky osobnosti (motivaci, charakter, temperament, vlohy, schopnosti) dítěte předškolního věku |
- vysvětlit vývoj motoriky od narození až do období mladšího školního věku |
- charakterizovat školní zralost jednotlivých oblastech u dítěte v předškolního věku |
- vysvětlit příčiny a popsat druhy psychické deprivace u dětí předškolního věku |
- vyjmenovat náročné životní situace u dětí předškolního věku |
Skills |
---|
- rozpoznat typ temperamentu u dětí v MŠ |
- rozeznat projevy školní nezralosti v daných oblastech |
- rozeznat projevy deprivace u dětí v MŠ |
- zpracovat kazuistiku dítěte v MŠ |
Competences |
---|
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Seminar |
Self-study of literature |
E-learning |
Skills |
---|
Discussion |
Students' portfolio |
Competences |
---|
Task-based study method |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Combined exam |
Test |
Skills |
---|
Seminar work |
Portfolio |
Kazuistika |
Individual presentation at a seminar |
Recommended literature
|
-
Allen, K. Eileen; Marotz, Lyn R. Přehled vývoje dítěte : od prenatálního období do 8 let. Vyd. 1. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.
-
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost: Co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno, 2010. ISBN 978-80-251-2569-4.
-
Bednářová, Jiřina; Šmardová, Vlasta. Diagnostika dítěte předškolního věku : co by mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vyd. Brno : Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1.
-
Blatný, Marek; Plháková, Alena. Temperament, inteligence, sebepojetí : nové pohledy na tradiční témata psychologického výzkumu. Vyd. 1. Brno : Psychologický ústav AV ČR, 2003. ISBN 80-86620-05-0.
-
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
-
Klusák, Miroslav. Morální vývoj školáků a předškoláků paradigmatické výzvy dle Jeana Piageta. V Praze : Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2352-8.
-
Kučera, Dalibor. Moderní psychologie : hlavní obory a témata současné psychologické vědy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4621-0.
-
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
-
Mertin, Václav,; Gillernová, Ilona. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Třetí vydání. 2015. ISBN 978-80-262-0977-5.
-
Nakonečný, Milan. Psychologie osobnosti. Praha : Academia, 1995. ISBN 80-200-0525-0.
-
Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
|