Course: Psychology of preschool child 2

« Back
Course title Psychology of preschool child 2
Course code KPS/PSPD2
Organizational form of instruction Lecture + Seminary
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 4
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Malá Dagmar, doc. Mgr. Ph.D.
  • Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
Course content
1. Psychology of the personality. Stucture of personality 2. Personality of preschool child 3. Motivation of preschool child 4. Performance characteristics of preschool child 5. Temperament of preschool child 6. Volitional qualities of personality in preschool children 7. Basic forms of activities of preschool children , Psychology of games 8. Development of motoric functions of preschool child 9. Psychological problems of school maturity and ability 10. Preschool child in demanding life situation 11. Emotional deprivation disorder of preschool child 12. Exploring the personality of a child in kindergarten

Learning activities and teaching methods
Interactive lecture, Students' portfolio, Individual study, Self-study of literature, Seminar
  • Contact hours - 26 hours per semester
  • Undergraduate study programme term essay (20-40) - 25 hours per semester
  • Preparation for formative assessments (2-20) - 10 hours per semester
  • Team project (50/number of students) - 20 hours per semester
  • unspecified - 10 hours per semester
  • Preparation for an examination (30-60) - 25 hours per semester
prerequisite
Knowledge
- absolvovanost kurzu PSPD1
- definovat psychické procesy, stavy, vlastnosti - vysvětlit fungování jednotlivých kognitivních procesů u dětí předškolního věku - vymezit mechanismy variability psychického vývoje - popsat vývoj řeči v dětském věku - vymezit poruchy vývoje dětského věku - popsat vývoj dítěte s ADHD a DMO
Skills
- rozpoznat jednotlivé projevy DMO a ADHD v jednotlivých etapách vývoje - aplikovat poznatky o fungování kognitivních procesů při práci s dětmi - rozeznat kvantitativní a kvalitativní poruchy vývoje
Competences
N/A
N/A
N/A
learning outcomes
Knowledge
- popsat pojem osobnost a strukturu osobnosti u dítěte v MŠ
- charakterizovat jednotlivé složky osobnosti (motivaci, charakter, temperament, vlohy, schopnosti) dítěte předškolního věku
- vysvětlit vývoj motoriky od narození až do období mladšího školního věku
- charakterizovat školní zralost jednotlivých oblastech u dítěte v předškolního věku
- vysvětlit příčiny a popsat druhy psychické deprivace u dětí předškolního věku
- vyjmenovat náročné životní situace u dětí předškolního věku
Skills
- rozpoznat typ temperamentu u dětí v MŠ
- rozeznat projevy školní nezralosti v daných oblastech
- rozeznat projevy deprivace u dětí v MŠ
- zpracovat kazuistiku dítěte v MŠ
Competences
N/A
teaching methods
Knowledge
Lecture supplemented with a discussion
Seminar
Self-study of literature
E-learning
Skills
Discussion
Students' portfolio
Competences
Task-based study method
assessment methods
Knowledge
Combined exam
Test
Skills
Seminar work
Portfolio
Kazuistika
Individual presentation at a seminar
Recommended literature
  • Allen, K. Eileen; Marotz, Lyn R. Přehled vývoje dítěte : od prenatálního období do 8 let. Vyd. 1. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.
  • BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost: Co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno, 2010. ISBN 978-80-251-2569-4.
  • Bednářová, Jiřina; Šmardová, Vlasta. Diagnostika dítěte předškolního věku : co by mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vyd. Brno : Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1.
  • Blatný, Marek; Plháková, Alena. Temperament, inteligence, sebepojetí : nové pohledy na tradiční témata psychologického výzkumu. Vyd. 1. Brno : Psychologický ústav AV ČR, 2003. ISBN 80-86620-05-0.
  • ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
  • Klusák, Miroslav. Morální vývoj školáků a předškoláků paradigmatické výzvy dle Jeana Piageta. V Praze : Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2352-8.
  • Kučera, Dalibor. Moderní psychologie : hlavní obory a témata současné psychologické vědy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4621-0.
  • LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
  • Mertin, Václav,; Gillernová, Ilona. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Třetí vydání. 2015. ISBN 978-80-262-0977-5.
  • Nakonečný, Milan. Psychologie osobnosti. Praha : Academia, 1995. ISBN 80-200-0525-0.
  • Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for Pre-school Teachers (19) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer