Předmět: Psychologie předškolního dítěte 1

« Zpět
Název předmětu Psychologie předškolního dítěte 1
Kód předmětu KPS/PSPD
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Malá Dagmar, doc. Mgr. Ph.D.
  • Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Obecné otázky psychologie, metody psychologického výzkumu. 2. Klasifikace psychických jevů, psychické stavy, procesy, vlastnosti. 3. Základní otázky vývoje, mechanismy variability psychického vývoje. 4. Kognitivní procesy a jejich vývoj u dítěte předškolního věku. Piagetova teorie vývojových stádií a s ní související experimenty. Problematika prekonceptu. 5. Senzorické procesy a vnímání. Metody rozvoje vnímání dětí předškolního věku. 6. Představivost a fantazie. Fantazie v předškolním věku. Základní matematické představy dítěte předškolního věku. Teorie mentalizace a klíčové psychické modality - vztah mezi pretend modem (klíčový pro představivost), reflektivním modem (klíčový pro porozumění) a aktem mentalizace (porozuměním). 7. Paměť a pozornost. Specifika paměti a pozornosti v předškolním věku. Metody rozvoje paměti (zrakové) a pozornosti dětí předškolního věku. 8. Myšlení. Vývoj myšlení v předškolním věku. 9. Řeč jako nástroj myšlení. Vývoj řeči v předškolním věku. 10. Emocionalita dítěte předškolního věku. 11. Poruchy vývoje a jejich příčiny. 12. Vývoj dítěte s ADHD. 13. Vývoj dítěte s DMO.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Samostudium literatury, Přednáška, Seminář
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 20 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- znalost základní psychologické terminologie v rozsahu střední školy
Odborné dovednosti
- samostatně vyhledávat informace v odborné literatuře
Obecné způsobilosti
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- dokáže vysvětlit princip konzervace a egocentrismu v rámci Piagetových experimentů u dětí předškolního věku.
- definovat psychické procesy, stavy, vlastnosti
- vysvětlit fungování jednotlivých kognitivních procesů u dětí předškolního věku
- vymezit mechanismy variability psychického vývoje
- popsat vývoj řeči v dětském věku
- vymezit poruchy vývoje dětského věku
- popsat vývoj dítěte s ADHD a DMO
- dokáže vysvětlit základní matematické představy dítěte předškolního věku,
- dokáže vysvětlit princip konzervace a egocentrismu v rámci Piagetových experimentů u dětí předškolního věku.
Odborné dovednosti
- rozpoznat jednotlivé projevy DMO a ADHD v jednotlivých etapách vývoje
- aplikovat poznatky o fungování kognitivních procesů při práci s dětmi
- rozeznat kvantitativní a kvalitativní poruchu vývoje
- využívat vhodné úlohy s ohledem na vývojové období dítěte předškolního věku k rozvoji jednotlivých kognitivních procesů (paměť, pozornost, vnímání, myšlení),
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostudium,
E-learning,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Přednáška založená na výkladu,
Samostatná práce studentů,
Skupinová výuka,
Odborné dovednosti
Samostatná práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Prezentace práce studentů,
Skupinová výuka,
Výuka podporovaná multimédii,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Sebehodnocení,
Test,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Portfolio,
Doporučená literatura
  • Allen, K. Eileen; Marotz, Lyn R. Přehled vývoje dítěte : od prenatálního období do 8 let. Vyd. 1. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.
  • Bednářová, Jiřina. Počítání soba Boba. 1. díl, Cvičení pro rozvoj matematických schopností a logického myšlení pro děti od 3 do 5 let. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2006. ISBN 80-251-1312-4.
  • Bednářová, Jiřina. Počítání soba Boba. 2. díl, Cvičení pro rozvoj matematických schopností a logického myšlení pro děti od 4 do 6 let. 2. vydání. 2014. ISBN 978-80-266-0559-1.
  • Bednářová, Jiřina; Šmardová, Vlasta. Diagnostika dítěte předškolního věku : co by mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vyd. Brno : Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1.
  • Koťátková, Soňa. Dítě a mateřská škola/. Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1568-1.
  • Kučera, Dalibor. Moderní psychologie : hlavní obory a témata současné psychologické vědy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4621-0.
  • LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
  • Mertin, Václav,; Gillernová, Ilona. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Třetí vydání. 2015. ISBN 978-80-262-0977-5.
  • Nolen-Hoeksema, Susan. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Vyd. 3., přeprac. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0083-3.
  • Piaget, Jean. Psychologie inteligence. Vyd. 2., v Portálu 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-309-9.
  • Plháková, Alena. Učebnice obecné psychologie. Vyd. 1. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1387-3.
  • Sedláčková, Hana; Syslová, Zora,; Štěpánková, Lucie. Hodnocení výsledků předškolního vzdělávání. Vydání první. 2012. ISBN 978-80-7357-884-8.
  • Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr