Lecturer(s)
|
-
Králová Veronika, Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
1. Family (definition, features, functions, socio-cultural determination, history). 2. Types of family structures. 3. Developmental family cycle. 4. Choosing a partner (partnership duration, Marriage disrupting properties of the first and second order). 5. Parents' marriage model (as one of factors in choosing a partner). 6. Relationship asymmetry. 7. Material economic conditions (household, free-time, finance, child care). 8. Non-erotic pair communication. 9. Emotional and sexual partners?. 10. Extramarital and intramarital relationships. 11. Education failure. 12. Problem Families. 13. Clinical families.
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture supplemented with a discussion, Task-based study method
- Contact hours
- 13 hours per semester
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 20 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
explain the basic terms of developmental psychology |
Basic knowledge of terminology within the scope of Social Psychology. |
explain the procces of perosnal socialiazation, |
describe the social groups dynamics, |
characterise social-psychological characteristics of personality. |
Skills |
---|
recognise communicaton disorders, |
provide self-reflection |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
define the theories of choosing a partner and characterise the pre marriage period, |
classify different types of parental and marital cohabitation according to various points of view, |
describe components and dynamics of cohabitation, |
characterise the parental role. |
Skills |
---|
provide the self-reflection of making the criteria for choosing of a partner, |
evaluate one´s own strongs and weaknesses in the process of performing marital and parental roles, |
on the base of study case analysis, to recognize family issues (problem and clinical family). |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Task-based study method |
Discussion |
Skills |
---|
Seminar |
Textual studies |
Task-based study method |
Competences |
---|
Discussion |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Test |
Continuous assessment |
Seminar work |
Skills |
---|
Seminar work |
Continuous assessment |
Competences |
---|
Continuous assessment |
Recommended literature
|
-
Beck, Ulrich; Beck-Gernsheim, Elisabeth. Dálková láska : životní formy v globálním věku. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-7419-164-0.
-
Buriánová, Pavla. Péče osoby blízké a pěstounská péče jako obdoba přirozené rodiny dítěte (1.). Rodinné listy ISSN 1805-0824 Roč. 7, č. 1 (2018). 2018.
-
Jungwirthová, Iva. Pohodoví rodiče - pohodové děti : podporujeme vývoj dítěte. Vyd. 1. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-536-3.
-
Lovasová, Vladimíra. Souvislosti neuroticismu. První vydání. 2017. ISBN 978-80-261-0675-3.
-
Lovasová, Vladimíra. Subjektivní symbolická vizualizace psychologie rodiny. Vyd. 1. V Plzni : Západočeská univerzita, 2011. ISBN 978-80-261-0076-8.
-
Minuchin, Salvador. Rodina a rodinná terapie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0371-1.
-
Moree, D. Základy interkulturního soužití. Praha, 2015. ISBN 978-80-262-0915-7.
-
Možný, Ivo. Rodina a společnost. Praha : Sociologické nakladatelství, 2006. ISBN 80-86429-58-X.
-
Nožířová, Jana. Náhradní rodinná péče. Praha : Linde, 2012. ISBN 978-80-8613191-7.
-
Satir, Virginia. Kniha o rodině. 1. vyd. [S.l.] : Institut Virginie Satirové [etc.], 1994. ISBN 80-901325-0-2.
-
Sládečková, Soňa; Sobotková, Irena. Dětský autismus v kontextu rodinné resilience. 1. vydání. 2014. ISBN 978-80-244-4219-8.
-
Sobotková, Irena. Psychologie rodiny. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-559-8.
-
Tóthová, Jana. Úvod do transgenerační psychologie rodiny : transgenerační přenos vzorců rodinného traumatu a zdroje jeho uzdravení. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-856-2.
-
Vaníčková, Eva. Násilí v rodině : Syndrom zneužívaného a zanedbávaného dítěte. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-008-4.
|