Vyučující
|
-
Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
-
Cifrová Iveta, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Psychologie - předmět, cíle, metody, psychologické obory. 2. Základní pojmy obecné psychologie - psychické jevy, konstrukty a mentální reprezentace, modely lidské psychiky. 3. Vědomí a nevědomí, řízení lidské psychiky (exekutivní funkce a jejich poruchy, vůle), spánek a snění (poruchy spánku). 4. Senzorické procesy a vnímání, poruchy vnímání. 5. Pozornost - typy a vlastnosti pozornosti, poruchy pozornosti. 6. Paměť - modely paměti, dlouhodobá paměť, zapomínání, poruchy paměti. 7. Učení - vrozené typy učení, klasické podmiňování, instrumentální a operantní podmiňování, učení vhledem, sociální učení. 8. Imaginační procesy - představivost a fantazie, denní snění, poruchy představivosti. 9. Myšlení - druhy myšlení, myšlenkové operace, usuzování, rozhodování, řešení problémů, magické myšlení, poruchy myšlení. 10. Jazyk a myšlení - vlastnosti přirozených jazyků, myšlení a řeč. 11. Motivace - sebezáchovné motivy, stimulační motivy, implicitní motivy, explicitní motivy, komplexní teorie motivace, atribuční teorie motivace. 12. Emoce - tělesná a výrazová složka emocí, cítění, teorie emocí, funkce emocí, poruchy emocí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Kooperativní výuka, Diskuse, Individuální konzultace, Samostudium literatury, Přednáška
- Kontaktní výuka
- 33 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
orientovat se ve společenskovědním základu na úrovni střední školy |
Odborné dovednosti |
---|
osvojovat si znalosti v souvislostech samostatně usuzovat na příčiny jevů pracovat s texty na všech úrovních čtenářské gramotnosti klást kvalifikované dotazy |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
odborné terminologie v oblasti obecné psychologie |
definuje psychické procesy, stavy, vlastnosti vysvětluje fungování jednotlivých kognitivních procesů chápe projevy jednotlivých psychických jevů v chování vlastním i cizích lidí |
Odborné dovednosti |
---|
rozumět odbornému textu s psychologickou tematikou analyzovat odborné informace, komparovat je a vyvozovat z nich závěry |
užívá základní terminologii z oblasti obecné psychologie aplikuje teoretické znalosti v typových situacích edukační praxe rozlišuje základní psychické fenomény |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Řešení problémů, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Samostudium, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Hartl, Pavel; Hartlová-Císařová, Helena. Velký psychologický slovník. Vyd. 4., V PortĂĄlu 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-686-5.
-
Plháková, Alena. Učebnice obecné psychologie. 2., doplněné, aktualizované a přepracované vydání. 2023. ISBN 978-80-200-3347-5.
-
ŘÍČAN, P. Psychologie : příručka pro studenty. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-923-2:.
-
VÁGNEROVÁ, M. Základy psychologie. Praha : Karolinum, 2007.
-
Zacharová, Eva; Šimíčková-Čížková, Jitka. Základy psychologie pro zdravotnické obory. 1. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4062-1.
|