Vyučující
|
-
Lehký Vladimír, Doc. MUDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
1. Psychoterapie, definice a základní rozdělení. 2. Cíle psychoterapie, společné faktory psychoterapie, efekt psychoterapie. 3. Psychoanalýza, historie psychoanalýzy, základní pojmy psychoanalýzy, současné proudy psychoanalýzy. 4. Jungovská psychoterapie, základní pojmy. 5. Dynamická a interpersonální psychoterapie, náhled, korektivní emoční zkušenost. 6. Adlerovská psychoterapie. 7. Behaviorální psychoterapie, nácvikové techniky, terapeut jako trenér. 8. Kognitivně behaviorální terapie. 9. Rogerovská psychoterapie. 10. Logoterapie. 11. Transpersonální psychoterapie. 12. Závěrečné shrnutí, přehled literatury, možnosti dalšího vzdělávání v psychoterapii. 13. Předložení a obhajoba seminární práce, zápočet.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- vysvětlit základní pojmy a kategorie z psychologie osobnosti, |
- popsat historický vývoj psychologie, |
- charakterizovat psychologické směry. |
Odborné dovednosti |
---|
- analyzovat případovou studii. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- charakterizovat psychoterapii jako vědní disciplínu, |
- definovat základní psychoterapeutické pojmy, |
- popsat stěžejní psychoterapeutické směry. |
Odborné dovednosti |
---|
- posoudit možnosti aplikace psychoterapeutických postupů, |
- orientačně odhadnout výsledky psychoterapeutického působení vzhledem ke konkrétním psychickým problémům. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Skupinová výuka, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Skupinová výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Skupinová prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Výstupní projekt, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie. 4., aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2008. ISBN 80-7178-657-8.
-
VYMĚTAL, J. Obecná psychoterapie. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0723-3.
-
VYMĚTAL, J. Úvod do psychoterapie. 2., aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2003. ISBN 80-247-0253-3.
|