Vyučující
|
-
Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do předmětu, metodologie experimentálního chování v nutričních vědách. 2. Regulace příjmu potravy. 3. Ekologický přístup k potravnímu chování. 4. Vliv základních živin na psychiku, chování a prožívání. 5. Vliv vitamínů a minerálních látek na psychiku a chování. 6. Vliv některých doplňků diet na chování. 7. Výživa v průběhu ontogeneze. Upevňování a změny nutričních zvyklostech. 8. Psychogenní poruchy příjmu potravy a potravního chování. 9. Vlivy proteinové a proteinenergetickécké podvýživy (mainutrice) na činnost CNS a chování. 10. Principy vyvážené stravy na základě filozoficko-spiritualistických směrů. Výživa jako prevence poti stresu. 11. Sociální aspekty jídla. Základy správného stolování. 12. Pozitivní rozvoj osobnosti v oblasti potravinového chování. Program výživy podporující aktivitu mozku. 13. Shrnutí, evaluace výuky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Skupinová výuka, Diskuse, Prezentace práce studentů, Studium metodou řešení problémů, Samostudium literatury, Přednáška
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Vymezuje základní pojmy z oblasti výživy a nauky o poživatinách. |
Popisuje principy racionální výživy. |
Definuje základní živiny: sacharidy, bílkoviny, lipidy, vitamíny, minerální látky. |
Odborné dovednosti |
---|
Znázorňuje a sestavuje pyramidu zdravé výživy podle různých přístupů. |
Posuzuje vhodnost jednotlivých potravin z pohledu principu racionální výživy. |
Konstruktivně zhodnocuje vhodnost alternativních směrů ve výživě z pohledu principů racionální výživy. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Definuje psychologii výživy jako speciální disciplínu psychologie. |
Vysvětluje vztah mezi psychikou a výživou. |
Charakterizuje jednotlivé determinanty výživových zvyklostí. |
Vysvětluje význam motivačního chování, apetenčního chování a konzumatorního chování v potravinovém cyklu. |
Popísuje vliv barev na potravinové chování. |
Charakterizuje senzorické proecesy (vůni a chuť) a emeoce jako psychické faktory vyvolávající chuť a apetenčního chování. |
Objasňuje příčiny poruch výživy založených na psychosociálních aspektech. |
Odborné dovednosti |
---|
Volí adekvátní metody ve výzkumných šetřeních potravinového chování. |
Posuzuje vliv jednotlivých potravin na psychiku člověka. |
Navrhuje jídelníček pro optimální zatížení psychiky. |
Rozpoznává nevhodné stravovací chování založené na psychosociálních aspektech. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Fraňková, Slávka; Dvořáková-Janů, Věra. Psychologie výživy a sociální aspekty jídla. Praha : Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0548-1.
-
Fraňková, Slávka; Odehnal, Jiří; Pařízková, Jana. Výživa a vývoj osobnosti dítěte. Vyd. 1. Praha : HZ Editio, 2000. ISBN 80-86009-32-7.
-
Fraňková, Slávka. Výživa a psychické zdraví. Vyd. 1. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-13-7.
-
KRCH, F. D. Bulimie. Jak bojovat s přejídáním. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2130-9.
-
NAVRÁTIL, M., ČEŠKOVÁ, E., SOBOTKA, L. Klinická výživa v psychiatrii. Praha: Maxdorf, 2000. ISBN 80-85912-33-3.
-
PAPEŽOVÁ, H. (ed.). Spektrum poruch příjmu potravy. Praha: Grada, 2010. ISBN 80-85912-33-3.
-
Piťha, Jan; Poledne, Rudolf. Zdravá výživa pro každý den. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2488-1.
-
ŠTANZEL, T., REMEŠOVÁ, Š. Strava a vědomí. Praha: Dharmagaia, 2010. ISBN 978-80-7436-010-7.
|