Předmět: Psychologie výživy A

« Zpět
Název předmětu Psychologie výživy A
Kód předmětu KPS/PSVA
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Psycholgie výživy jako specializovaná psychologická disciplína, hitorie, současný vývoj disicplíny 2. Vztah mezi psychikou a výživou 3. Výzkumné strategie a metody v psychologii výživy 4. Psychické jevy jako determinanty výživových zvyklostí 5. Výživa jako faktor ovlivňující psychiku 6. Motivační chování v potravinovém cyklu 7. Apetenční chování v potravinovém cyklu 8. Konzumatorní chování v potravinovém cylu 9. Vliv barev na potravinové chování 10.Senzorické procesy (chuť, vůně) v potravinovém chování 11.Emoce v potravinovém chování (emoční stavy (nálady) a jídlo) 12.Prezentace seminárních úkolů 13.Prezentace seminárních úkolů, evaluace výuky.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Samostudium literatury, Přednáška
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 30 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 25 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Vymezuje základní makronutrienty a mikronutrienty: bílkoviny, sacharidy, lipidy, vitamíny, minerální látky.
Objasňuje zásady racionální výživy.
Popisuje pyramidu zdravé výživy podle různých přístupů.
Definuje psychologické pojmy: čití, vnímání, emoce, motivace.
Charakterizuje současné psycholgické směry a přístupy (školy) v psychoterapii.
Odborné dovednosti
Rozpoznává potravinové chování podle zásad racionální výživy.
Uplatňuje význam základních psychologických pojmů (čití, vnímání, emoce, motivace apod.) v popisu psychických momentů v chování a jednání člověka.
Zhodnocuje současné psychologické směry a psychoterapeutické přístupy (školy) podle různých kritérií.
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Definuje psychologii výživy jako speciální disciplínu psychologie.
Vysvětluje vztah mezi psychikou a výživou.
Charakterizuje jednotlivé determinanty výživových zvyklostí.
Vysvětluje význam motivačního chování, apetenčního chování a konzumatorního chování v potravinovém cyklu.
Popisuje vliv barev na potravinové chování.
Charakterizuje senzorické procesy (vůni a chuť) a emoce jako psychické faktory vyvolávající chuť a apetenčního chování.
Odborné dovednosti
Volí adekvátní metody ve výzkumných šetřeních potravinového chování.
Navrhuje postupy směřující ke zvýšení apetenčního chování.
Rozpoznává faktory, které vedou ke snížení optimálního konzumatorního chování.
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Samostudium,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Test,
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Test,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • BARNARD, N. Jídlo pro váš mozek. Brno, 2014. ISBN 978-80-265-0186-2.
  • FRAŇKOVÁ, S., PAŘIZKOVÁ, J., MALICHOVÁ, E. Jídlo v životě dítěte a adolescenta. Praha, 2013. ISBN 978-80-246-2247-7.
  • Fraňková, Slávka; Odehnal, Jiří; Pařízková, Jana. Výživa a vývoj osobnosti dítěte. Vyd. 1. Praha : HZ Editio, 2000. ISBN 80-86009-32-7.
  • Fraňková, Slávka. Výživa a psychické zdraví. Vyd. 1. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-13-7.
  • HARTWIG, D., HARTWIGOVA, M. Jídlo na prvním místě. Brno, 2014. ISBN 978-80-87270-67-.
  • VIRTUE, D. V zajetí jídla. Praha, 2012. ISBN 978-80-7370-207-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr