Lecturer(s)
|
-
Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
1. The effect of carbohydrates on the psyche 2. The influence of individual proteins and amino acids to the psyche 3. Effect on Lipid psyche 4. The development of eating behavior: a period of newborns and infants 5. The development of eating behavior: a period of childhood 6. Development of feeding behavior: adolescence 7. Food and family life 8. Food and its social context 9. Faults eating behavior and food intake in terms of psychological aspects 10.Dinner and psychological problems obese individuals 11.Psychotherapy obesity and other eating disorders 12.Presentation of seminar tasks. 13.Presentation of seminar tasks, summary, evaluation of teaching.
|
Learning activities and teaching methods
|
Interactive lecture, Lecture supplemented with a discussion, Self-study of literature, Lecture
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 30 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 50 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Definuje psychologii výživy jako speciální disciplínu psychologie. |
Vysvětluje vztah mezi psychikou a výživou. |
Charakterizuje jednotlivé determinanty výživových zvyklostí. |
Vysvětluje význam motivačního chování, apetenčního chování a konzumatorního chování v potravinovém cyklu. |
Popisuje vliv barev na potravinové chování. |
Charakterizuje senzorické procesy (vůni a chuť) a emoce jako psychické faktory vyvolávající chuť a apetenčního chování. |
Skills |
---|
Volí adekvátní metody ve výzkumných šetřeních potravinového chování. |
Navrhuje postupy směřující ke zvýšení apetenčního chování. |
Rozpoznává faktory, které vedou ke snížení optimálního konzumatorního chování. |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
Objasňuje vliv jednotlivých živin (sacharidy, bílkoviny, lipidy) na psychiku jedince. |
Popisuje vývoj potravního chování v období: novorozence, kojence, batolete, předškolního a mladšího školního věku. |
Charakterizuje společenské souvislosti spojené s konzumatorním chováním. |
Definuje poruchy jídelního chování a příjmu potravy z pohledu psychoterapeutických aspektů. |
Objasňuje jídelní a psychologické problémy obézního jedince. |
Charakterizuje psychoterapeutické směry využitelné v terapii obezity a poruch příjmu potravy. |
Skills |
---|
Sestavuje jídelníček, který je založený na znalostech o vlivu živin na psychiku jedince. |
Vybírá efektivní způsoby rozvoje potravinového chování u dítěte podle jeho aktuálního psychického a sociálního vývoje. |
Navrhuje formy společenéského chování, které jsou považovány pro konzumaci jídla za optimální. |
Identifikuje poruchy jídleního chování a příjmu potravy. |
Posuzuje psychoterapeutické směry z pohledu jejich využitelnosti v terapii obezity a poruch příjmu potravy. |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture |
Lecture supplemented with a discussion |
Interactive lecture |
Self-study of literature |
Skills |
---|
Lecture |
Lecture supplemented with a discussion |
Interactive lecture |
Self-study of literature |
Competences |
---|
Lecture |
Lecture supplemented with a discussion |
Interactive lecture |
Self-study of literature |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Combined exam |
Seminar work |
Skills |
---|
Combined exam |
Seminar work |
Competences |
---|
Oral exam |
Seminar work |
Recommended literature
|
-
Úvod do etologie člověka. 1. vyd. Praha : HZ Systém, 1997. ISBN 80-86009-15-7.
-
FRAŇKOVÁ, S. Výživa a psychcké zdraví. Praha, 1996. ISBN 80-85866-13-7.
-
Fraňková, Slávka; Dvořáková-Janů, Věra. Psychologie výživy a sociální aspekty jídla. Praha : Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0548-1.
-
Fraňková, Slávka; Odehnal, Jiří; Pařízková, Jana. Výživa a vývoj osobnosti dítěte. Vyd. 1. Praha : HZ Editio, 2000. ISBN 80-86009-32-7.
-
Fraňková, Slávka; Pařízková, Jana,; Malichová, Eva. Jídlo v životě dítěte a adoslescenta : teorie, výzkum, praxe. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2247-7.
-
ŠÍMOVÁ, I. Filozofie jídla. Plzeň, 2013. ISBN 978-80-7211-448-1.
|