Vyučující
|
-
Pushniak Markéta, Mgr.
-
Dolanská Anna, Mgr.
-
Legler Michal, PhDr. Ph.D.
-
Beňová Jarmila, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Sociální psychologie (socializace osobnosti, mechanismy socializace, psychická deprivace) 2. Geneze a struktura lidského sebeuvědomění 3. Sociální percepce 4. Postoje, hodnoty, hodnotová orientace 5. Sociální skupiny 6. Rodina jako sociální skupina 7.-8. Základy vývojové psychologie 9. Charakteristika hlavních vývojových period 10. Integrační období (prenatální období, rané dětství ? novorozenecké, kojenecké, batolecí období, předškolní období, mladší školní věk, pubescence a adolescence) 11. Kulminační období (dospělost) 12. Involuční období (stárnutí, stáří)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Kooperativní výuka, Individuální konzultace, Samostudium literatury, Seminář
- Kontaktní výuka
- 10 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 25 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
orientace v základní terminologii obecné psychologie |
Odborné dovednosti |
---|
- samostatně vyhledávat informace v odborných publikacích. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- popsat význam a mechanismy socializace osobnosti, |
- objasnit proces utváření postojů a hodnot, |
- charakterizovat jednotlivá vývojová období z psychologického hlediska, |
- vysvětlit vlivy utvářející sebeobraz v různých vývojových fázích. |
Odborné dovednosti |
---|
- správně používat základní pojmy vývojové a sociální psychologie, |
aplikovat vhodné strategie při jednání s lidmi ve zdravotnické péči, |
- komunikovat s pacienty různého věku. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Řešení problémů, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
BERAN, J., TUMPACHOVÁ, N., CHALOUPKOVÁ, L. Základy lékařské psychologie pro lékařské studium ve zdravotnictví. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0463-9.
-
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
-
MIŇHOVÁ,J.;PRUNNER,P. Kapitoly ze sociální psychologie pro právníky. Plzeň:Aleš Čeněk, 2000.
-
ŘÍČAN, P. Psychologie : příručka pro studenty. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-923-2:.
-
SVOBODA, Mojmír, Eva ČEŠKOVÁ a Hana KUČEROVÁ. Psychopatologie a psychiatrie: pro psychology a speciální pedagogy. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0976-8.
-
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.
-
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha : Portál, 2000.
-
VÁGNEROVÁ, M. Základy psychologie. Praha: Karolinum, 2007.
-
Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie I. : dětství a dospívání. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
-
Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie II : dospělost a stáří. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.
|