Vyučující
|
-
Beňová Jarmila, Mgr. Ph.D.
-
Bártová Jaroslava, Mgr.
-
Minczérová Chatcha, Mgr. et Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Předmět a význam psychologie. 2. Vztah obecné psychologie k ostatním vědám. 3. Hlavní psychologické disciplíny a směry. 4. Determinace lidské psychiky. 5. Procesy učení a zrání. 6. Poznávací procesy (vnímání, představy a fantazie, charakteristika tvořivosti, myšlení, řeč). 7. Paměť a pozornost. Emočně volní procesy. 8. Psychologie osobnosti (motivace, charakter a postoje, výkonové vlastnosti, temperament, základní typologie, seberegulační vlastnosti). 9. Náročné životní situace jako faktor formování osobnosti. 10. Psychologické metody poznávání osobnosti. 11. Periodizace vývoje psychiky. Psychologie puberty. 12. Socializace osobnosti. Mechanismy a instituce socializace. Sociální interakce a komunikace. Verbální a neverbální komunikace. Poruchy komunikace. 13. Psychologie řízeného učení (pojem učení, teorie učení, zákony učení). Superlearning. Psychologie vyučování, analýza příčin neprospěchu. Psychologie výchovy. Psychologie osobnosti učitele. Vybrané otázky psychohygieny žáka a učitele.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Diskuse, Studium metodou řešení problémů, Samostudium literatury, Seminář
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 13 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
orientovat se v terminologii základních psychologických disciplín. |
Odborné dovednosti |
---|
samostatně pracovat s odbornou literaturou, |
pracovat samotatně a v týmu nad zadaným úkolem a výsledky práce prezentovat před skupinou. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- objasnit základní předmět obecné psychologie a psychologie osobnosti, |
- popsat strukturu osobnosti, |
- rozlišit jednotlivé psychické procesy, stavy a vlastnosti, |
- analyzovat osobnost v NŽS, |
- definovat osobnost učitele. |
Odborné dovednosti |
---|
- provést sebereflexi vlastní osobnosti s ohledem na budoucí pedagogickou praxi, |
- aplikovat teoretické znalosti o zvládání NŽS do praxe, |
- efektivně propojovat jednotlivé kategorie z obecné psychologie v různých životních situacích. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Diskuse, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Kooperativní výuka, |
Projektová výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Balcar, Karel. Úvod do studia psychologie osobnosti : Celost. vysokošk. učebnice pro studenty filozof. fakult stud. oboru psychologie. Praha : SPN, 1983.
-
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
-
Kuric, J. Obecná a ontogenetická psychologie pro učitele. Brno, 1987.
-
Nakonečný, Milan. Psychologie osobnosti. Praha : Academia, 1995. ISBN 80-200-0525-0.
-
Nolen-Hoeksema, Susan. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Vyd. 3., přeprac. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0083-3.
-
Novotná, Lenka; Hříchová, Miloslava; Miňhová, Jana. Vývojová psychologie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-281-0.
-
Plháková, Alena. Učebnice obecné psychologie. Praha : Academia, 2004. ISBN 80-200-1086-6.
-
Taxová, J. Pedagogicko-psychologické problémy dospívání. Academia Praha, 1997.
|