|
Vyučující
|
-
Nejedlá Eva, Mgr. Ph.D.
-
Kuršová Jana, PhDr. Ph.D., MSc.
|
|
Obsah předmětu
|
Úvod do studia psychologie. Předmět, cíl a význam studia psychologie pro práci porodní asistentky. Metody nejčastěji používané v psychologii. Užití psychologické terminologie v praxi Psychické procesy a stavy (senzorické procesy, vnímání, paměť, představivost, myšlení, řeč, pozornost). Emočně volní procesy (city, vůle). Základy psychologie osobnosti Determinanty vývoje osobnosti ( biologické, sociální). Struktura osobnosti (charakter, temperament, schopnosti, seberegulační vlastnosti). Stavy vyvolané náročnými životními situacemi (stres, frustrace, deprivace, konflikt) Osobnost porodní asistentky ( základní předpoklady úspěšné činnosti).
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Výuka podporovaná multimédii
- Kontaktní výuka
- 24 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| orientace v základní terminologii obecné psychologie na úrovni střední školy |
| Odborné dovednosti |
|---|
| student bude obeznámen se základními tématy obecné psychologie a bude schopen tyto znalosti v oblasti teorie i výzkumu demonstrovat. Také se předpokládá, že student bude schopen komunikovat o chování a mentálních procesech ve vhodné formě. |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - objasnit význam psychologie pro práci ve zdravotnictví, |
| - definovat psychické procesy a stavy, |
| - objasnit základy psychologie osobnosti a determinaci jejího vývoje, |
| - popsat jednotlivé strukturální a dynamické charakteristiky osobnosti. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - orientačně odhadnout osobnostní specifika pacienta, |
| - uplatňovat vhodný přístup k pacientům, |
| - vyhodnotit své osobnostní kladné a záporné stránky, |
| - aplikovat znalosti do oblasti porodní asistence. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Řešení problémů, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Diskuse, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Sebehodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Test, |
|
Doporučená literatura
|
-
BERAN, J., TUMPACHOVÁ, N., CHALOUPKOVÁ, L. Základy lékařské psychologie pro lékařské studium ve zdravotnictví. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0463-9.
-
Nakonečný, Milan. Základy psychologie. Vyd. 1. Praha : Academia, 1998. ISBN 80-200-0689-3.
-
PLEVOVÁ, Irena a Alena PETROVÁ. Obecná psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3246-5.
-
ŘÍČAN, P. Psychologie : příručka pro studenty. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-923-2:.
-
Říčan, Pavel. Psychologie osobnosti. Vyd. 5., rozš., V Grada Publishing 1. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1174-4.
-
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.
|