|
Vyučující
|
-
Skalická Lenka, MUDr.
-
Skalická Klára, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Psychologie práce a organizace a její historické proměny. 2. Člověk a práce. Pracovní činnost člověka a její determinanty. 3. Metody psychologie práce. Psychologická profesiografie. 4. Psychologický rozbor pracovního výkonu. Kritéria pracovní efektivnosti 5. Pracovní zátěž a stres. 6. Podmínky pracovního prostředí a jejich rozbor z psychologického hlediska. 7. Bezpečnost a ochrana zdraví pracovníků. 8. Kategorizace prací - hodnocení zdravotních rizik z hlediska psychologie práce. 9. Člověk a organizace. Koncepce organizace, organizační pozice a role. 10.Organizační kultura. 11.Lidské zdroje a jejich řízení. Základní otázky personální psychologie. 12.Klíčové kompetence a jejich rozvoj. Předpoklady profesionálního rozvoje pracovníka. 13.Psychologické aspekty řízení.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Samostudium literatury, Cvičení
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - orientovat se v problematice základních psychologických disciplín: obecná psychologie, psychologie osobnosti, sociální psychologie. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - vytvořit referát a vystupovat před skupinou, |
| - aplikovat základní psychologické termíny na konkrétní situace v praxi. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - popsat aspekty pracovního výkonu, |
| - vysvětlit jednotlivé determinanty lidské práce a role osobnosti v pracovním procesu, |
| - analyzovat organizační kulturu, |
| - vymezí specifika pracovního výkonu a pracovní zátěže, |
| - seznámit se základními pojmy z oblasti psychologie managementu a leadershipu, |
| - charakterizovat specifika psychologie práce v týmu. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - vytvořít vlastní strukturovaný životopis a motivační dopis, |
| - využit teoretické znalosti pro praxi, zejména v orientaci na pracovním trhu, |
| - kriticky zhodnotit vlastní předpoklady pro výkon různých profesí, |
| - posoudit, jaké vlastnosti osobnosti jsou vhodné pro výkon manažerské profese, |
| - seznámit se specifikami práce v týmu a posoudí svojí roli v něm. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Samostudium, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Diskuse, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Prezentace práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Test, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Psychologie práce pro manažery a personalisty.. Praha, 2007.
-
Bělohlávek, František. Organizační chování : jak se každý den chovají spolupracovníci, nadřízení, podřízení, obchodní partneři či zákazníci. 1. vyd. Olomouc : Rubico, 1996. ISBN 80-85839-09-1.
-
Kohoutek, R., Štěpaník, J. Psychologie práce a řízení.. Praha, 2000.
-
Tepper, B. Manažerské znalosti a dovednosti. Praha, Grada, 1996.
-
Tyson, S. Organizační chování.. Praha, Grada, 1997.
|